Verksamhetsnära controller
Vill du vara med och utveckla ekonomiska processer i en organisation som bygger framtidens Helsingborg? Är du analytisk, nyfiken och har en pedagogisk förmåga att göra ekonomi begripligt och användbart för verksamheten? Då kan det här vara rollen för dig!
Om arbetsplatsen
Stadsbyggnadsförvaltningen planerar, bygger, förvaltar och utvecklar Helsingborg. Vi vill vara smarta och modiga när vi utvecklar våra stadsmiljöer och grönstruktur till platser där människor vill vara. Vi är cirka 240 medarbetare som arbetar kreativt och med glädje för en hållbar stad som vi och helsingborgarna är stolta över.
På Ekonomi- och upphandlingsenheten arbetar vi med ekonomistyrning, budget, prognoser, uppföljning och analys av förvaltningens verksamhet. Vi stöttar chefer och medarbetare på förvaltningen i ekonomiska frågor och skapar förutsättningar för välgrundade beslut. Nu söker vi dig som vill vara med och utveckla vårt ekonomiarbete och bidra till att vi når våra mål på ett smart och hållbart sätt.
Arbetsuppgifter
Som controller hos oss lovar vi dig en varierad och verksamhetsnära roll. Där du bland mycket annat kommer att jobba med och delvis ansvara för –
- analyser av våra ekonomiska flöden.
- budgethantering och uppföljning inom VA-området.
- följa upp investeringsprojekt och analysera ekonomiska utfall.
- stötta verksamheten i budget- och prognosarbete samt förändringsprocesser.
- med mera.
Kort sagt alla de klassiska uppgifterna för en skicklig controller MEN du får även möjlighet att jobba med att identifiera förbättringsområden och utforma nya arbetssätt med mera.
Alla i teamet jobbar nära våra chefer och medarbetare och vårt stöd spänner från det operativa och rådgivande till det strategiska. Med ett pedagogiskt anslag hjälper vi dem i ekonomiska frågor, håller budget- och prognosprocesser på rätt kurs och är en nyckelspelare i förändringsarbete.
Vad vi erbjuder
Hos oss får du en arbetsplats där vi trivs tillsammans och ser till att ekonomi inte bara handlar om siffror – utan om människor, utveckling och resultat. Vi värdesätter nyfikenhet och ser misslyckanden som en del av lärandet. Dessutom sitter vi i stadsbyggnadshuset mitt i hjärtat av Helsingborg, nära centralstationen, vilket gör det enkelt att pendla.
Kvalifikationer
För att trivas hos oss och lyckas på bästa sätt i rollen behöver du ha ett stort engagemang för de ekonomiska frågorna. En av dina drivkrafter i arbetet är att få de som inte har samma erfarenhet och kunskap inom området att förstå och se nyttan med frågorna och att förhoppningsvis tycka det är intressant och roligt! Det gör du bland annat genom att använda dig av din pedagogiska och kommunikativa förmåga.
Vi ställer några formella krav som vi ser som framgångsfaktorer för tjänsten och det är att du har:
- Högskole-/universitetsutbildning inom ekonomi (examinerad).
- Erfarenhet av budgethantering, prognoser och ekonomisk uppföljning.
- God förmåga att använda ekonomisystem och IT-verktyg.
- Goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift.
Vi tror även att du är en analytisk och lösningsorienterad person som har ett stort intresse för att se ekonomiska samband och trender. Du trivs i en självständig roll där du tar egna initiativ, men du är också en lagspelare som skapar förtroende och bygger relationer. Genom din nyfikenhet är du pigg på att aktivt söka upp områden där du kan bidra och är inte rädd för att ta tag i både små och stora ekonomiska utmaningar.
Att jobba i Helsingborgs stad
Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, både idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon.
Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden: https://helsingborg.se/arbete/sa-ar-det-att-jobba-i-staden/
Övrig information
För att bli aktuell för tjänsten ska du uppvisa aktuella utdrag från Kronofogden och brottsregistret. Vi vill ta del av underlagen i oöppnade kuvert. Eftersom det kan ta tid att få uppgifterna från de olika instanserna kan du gärna beställa dem redan nu. Belastningsregistret Kronofogden
Sista ansökningsdag: 2025-03-26
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid (100%)
Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1