Verksamhetsutvecklare

Är du en visionär med en passion för att driva förändring och skapa verklig skillnad? Vi söker dig som har kunskap och erfarenhet av att driva utveckling och förbättringsarbete med stöd av förändringsledning, tjänstedesign och evidensbaserade metoder. Du har vana av att leda projekt och implementeringsarbete med ledningsgrupper och verksamheter, samt förmåga att leda och coacha kollegor och arbetsgrupper i utvecklingsarbete.

Om arbetsplatsen

Verksamhetsområdet omfattar en rad viktiga funktioner, inklusive myndighetsutövning inom funktionsstöd och omsorg, förebyggande arbete, bostadsanpassningsbidrag samt utredning av välfärdsbrottslighet. Vi arbetar aktivt för att säkerställa att våra tjänster möter samhällets behov och bidrar till en trygg och inkluderande miljö för alla invånare. Du ingår i avdelningens ledningsgrupp.

Din fysiska arbetsplats kommer att vara på Maria Park. Hos oss får du chansen att göra skillnad och bidra till samhällsutvecklingen genom att arbeta med viktiga frågor som påverkar många människors liv. Vi ser fram emot att välkomna dig till vårt team och tillsammans skapa en bättre framtid för alla.

Vad vi erbjuder 
Vi värdesätter flexibilitet och självständighet, och vi tror på att ge våra medarbetare friheten att utforma sina arbetsdagar för att maximera effektivitet och välmående.Som anställd hos oss får du ett generöst friskvårdsbidrag på 3000 kronor per år, vilket ger dig möjlighet att investera i din hälsa och ditt välbefinnande.

Arbetsuppgifter

I din roll ingår det att driva och leda omställningen till den nya socialtjänstlagen (Nya SoL), inklusive att implementera nya arbetssätt och säkerställa att verksamheten uppfyller de nya lagkraven. Du kommer också att leda andra projekt parallellt, med fokus på att uppnå uppsatta mål och leverera resultat enligt tidsramar och budget.

Att samarbeta i olika förvaltnings- och stadsövergripande sammanhang samt bygga och bevara nätverk kommer att vara en stor del i din vardag. Det är viktigt att involvera invånare för att fånga behov och koppla utveckling till visioner och riktning. Du behöver också säkerställa att myndighetstjänster möter samhällets behov, evidens och lagkrav och utveckla dessa tjänster. Du behöver kunna anpassa din kommunikation till den avsedda mottagaren. 

Kvalifikationer

Du ska ha en högskoleutbildning inom områden som socialt arbete, offentlig förvaltning eller beteendevetenskap. För att lyckas i arbetet behöver du ha erfarenhet av förändringsledning och tjänstedesign och vara van vi att leda projekt och implementeringsarbete med ledningsgrupper och verksamheter. Du behöver också ha erfarenhet av att arbeta i olika förvaltnings- och stadsövergripande sammanhang samt att bygga och bevara nätverk.

Du har tidigare arbetat med att involvera invånare för att fånga behov och koppla utveckling till visioner och riktning. Din kunskap om juridiska aspekter och förutsättningar för att driva utvecklingsarbete, inklusive förståelse för relevanta lagar och regler som påverkar offentliga tjänster är mycket god. I arbetet krävs sakkunskap inom myndighetsarbete, inklusive erfarenhet av att utveckla och förbättra myndighetstjänster. 

Dina personliga egenskaper är viktiga för oss
Som person är du prestigelös, hjälpsam, snälltolkande, inkluderande och engagerad. Du är ödmjuk och fokuserar på att uppnå bästa möjliga resultat utan att låta prestige stå i vägen. Du är alltid redo att stötta och hjälpa dina kollegor och samarbetspartners, och du bidrar aktivt till en positiv arbetsmiljö. Du utgår från att andra har goda intentioner och bemöter dem med förståelse och respekt. 

Att jobba i Helsingborgs stad

Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, både idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon.

Vård- och omsorgsförvaltningen
På vård- och omsorgsförvaltningen arbetar vi med människor. Riktiga människor. Människor som, precis som du, lever livet. Vi är cirka 4500 medarbetare - från undersköterskor, stödassistenter, sjuksköterskor, fysioterapeuter och arbetsterapeuter till ekonomer, utredare och biståndshandläggare som på olika sätt bidrar till att stadens äldre och personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett rikt och självständigt liv.

Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden: https://vardochomsorg.helsingborg.se/jobba-hos-oss/ 

Övrig information

För att vara rädda om varandras tid och förväntningar önskar vi att du anger löneanspråk och tillträdesdatum i din ansökan. 

Löpande urval sker.

En tillsvidaretjänst samt ett vikariat, vikariatet startar i augusti.

Sista ansökningsdag: 2025 05 18

Helsingborgs stad arbetar mot diskriminering och för främjande av alla människors lika rättigheter och möjligheter. Sökande oavsett bakgrund är välkomna att söka till Helsingborgs stad. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Innan en anställning på vård- och omsorgsförvaltningen begär vi att du visar upp ett giltigt utdrag i oöppnat kuvert från polisens belastningsregister. Du kan redan nu beställa ett belastningsregister för att påskynda rekryteringsprocessen: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ Innan anställning kommer vi göra en kontroll av medborgarskap. Du kommer behöva uppvisa pass, nationellt ID-kort eller personbevis. Är du inte medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du även styrka ett giltigt arbetstillstånd eller att du är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd enligt Utlänningsförordningen 6 kap. §13a. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Fackliga företrädare https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/ Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Information

Sista ansökningsdag

2025-05-18 (19 dagar)

Omfattning

Heltid

Publicerad

2025-04-29

Omfattning

Heltid

Publicerad

2025-04-29

Ort

Helsingborg, Skåne län

Förvaltning

Vård- och omsorgsförvaltningen

Referens

6192

Kontakt

Jessica Kraft

Myndighetschef

0702-10 66 39
Ansök

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.