Vikarierande systemförvaltare

Vi söker en engagerad systemförvaltare som vill vara med och utveckla vår verksamhet – välkommen med din ansökan!

Om arbetsplatsen

Tjänsten är placerad på staben inom stadsledningsförvaltningen. Staben ansvarar för ärendehanteringen till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige, administrationen kring stadens förtroendevalda och det administrativa stödet till stadens ledning. Staben leder, samordnar och utvecklar de stadsövergripande processerna kring ärendehantering till nämnd och registrering av allmänna handlingar. 

Stadsledningsförvaltningen har cirka 450 medarbetare och leds av två biträdande stadsdirektörer. Vår förvaltning har ett viktigt och spännande uppdrag där vi finns till för andra – för kollegor, andra förvaltningar, helsingborgaren och företagen, för att nämna några.

Stadsledningsförvaltningen ska leda, utveckla och samordna kommunens verksamhet inom övergripande och gemensamma områden, erbjuda tjänster och produkter som efterfrågas av kommunstyrelsen, förvaltningar och bolag, inklusive gemensamma funktioner som riktar sig direkt till helsingborgarna och i samverkan med externa parter skapa förutsättningar för en positiv utveckling av Helsingborg.

Arbetsuppgifter

Vi söker en systemförvaltare till staben på stadsledningsförvaltningen. Tjänsten innehåller följande arbetsuppgifter:

  • Systemförvaltning av det stadsövergripande ärende- och dokumenthanteringssystemet Ciceron. I systemförvaltaruppdraget ingår exempelvis att ansvara för uppgraderingar, testa ny funktionalitet, hantera supportärenden och leda utvecklingsprojekt. Under 2025 kommer vi att genomföra en större uppgradering av systemet som du projektleder.  
  • Delta i olika interna och externa nätverk.

Uppgifterna i tjänsten är både operativa och strategiska.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har:

  • Akademisk examen som är relevant för tjänsten.
  • Erfarenhet av systemförvaltning, antingen som systemförvaltare eller i nära samarbete med en systemförvaltare.
  • Erfarenhet av att utbilda andra.
  • Goda kunskaper om lagar och förordningar som styr dokumenthanteringen inom offentlig förvaltning samt om kommunal verksamhet och den politiska processen.

Det är meriterande om du har: 

  • kunskaper om dokument- och ärendehanteringssystemet Ciceron (som systemförvaltare eller registrator/nämndsekreterare).
  • kunskaper inom systemvetenskap eller arkivkunskap.

Tjänsten kräver att du är strukturerad, noggrann, kvalitetsmedveten och bra på att prioritera. Du har lätt för att lära och förmåga att snabbt sätta dig in i nya verksamhetsområden och system. Du behöver även ha god allmänteknisk kompetens och vara en nyfiken problemlösare. Det är viktigt att du är utåtriktad och kan bemöta människor i olika roller i det dagliga arbetet. Det är också viktigt att du kan lyfta blicken och se sammanhang. Att samarbeta, ge god service och bidra till ett gott arbetsklimat är självklart för dig. Vi sätter stort värde på dina personliga egenskaper.

Att jobba i Helsingborgs stad

Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, både idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon.

Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden: https://helsingborg.se/arbete/sa-ar-det-att-jobba-i-staden/

Övrig information

Sista ansökningsdag: 2025-02-05

Anställningsform: Vikariat

Omfattning: 50% men öppen för dialog om utökad sysselsättningsgrad.

Tillträdesdatum: 2 maj 2025, enligt överenskommelse

Varaktighet: Maj 2025 - februari 2026

Antal tjänster: 1

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Fackliga företrädare https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/ Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Information

Sista ansökningsdag

2025-02-05 (16 dagar)

Omfattning

Deltid

Publicerad

2025-01-20

Ort

Helsingborg, Skåne län

Förvaltning

Stadsledningsförvaltningen

Referens

5854

Kontakt

Karin Runhagen

Stabschef

karin.runhagen@helsingborg.se
Ansök

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.