AI tar plats i de svåra samtalen – Helsingborg i framkant

I Helsingborg pågår just nu något som har väckt omvärldens intresse — en banbrytande pilot där AI hjälper till att skapa tryggare, mer rättssäkra samtal och mindre stressiga arbetsdagar för socialsekreterare inom socialtjänsten och arbetsmarknadsförvaltningen. Målet är att efter den pågående piloten kunna skala upp användningen både på de förvaltningar som kör piloten idag men även på andra område som inom vård och skola.  

Blink of an AI

Med projektet Blink of an AI tar staden ett kliv mot att forma framtidens samtal hos social- och arbetsmarknadsförvaltningen. I piloten testas AI för automatisk transkribering och sammanfattning av samtal med klienterna. Tjänsten är ett konkret verktyg för att frigöra tid, minska stress och öka rättssäkerheten i de mest känsliga samtalen.  

– Vi såg snabbt att teknikens potential var enorm på flera områden inom staden, säger Karolina Ekerlund, som stöttar projektet från centralt håll inom Helsingborg stad. Socialsekreterarna lägger väldigt mycket av sin arbetstid på administration. Vi vill se hur tekniken kan hjälpa socialsekreterare så de kan få mer klienttid och en mindre stressig arbetsdag, fortsätter Karolina Ekerlund.   

Pilotprojektet är ett av de första i sitt slag i Sverige

Pilotprojektet, är ett av de första i sitt slag i Sverige. Här testas AI:s kapacitet i skarpa möten med verkliga invånare, med följeforskning från Lunds universitet. Resultaten börjar redan märkas.   

– Handläggarna är mycket positiva till hur de kan fokusera mer på samtalet, och mindre på att hinna med anteckningar, berättar Maria Sjödin som följer effekterna av piloten. De som har kommit över tröskeln i sin användning ser också stora tidsvinster och en ökad effektivitet i sitt dokumentationsarbete. De upplever också att rättssäkerheten ökar mycket, eftersom de kan vara säkra på att allt som sagts i samtalet kommer med och de kan till och med gå tillbaka i transkriberingen och dubbelkolla vad som sagts i mötet, fortsätter hon.   

Modiga ledare och engagerade medarbetare

Intresset från andra kommuner och aktörer är stort. SVT, Dagens Industri och Sveriges radio P1 har redan rapporterat om projektet, och flera kommuner följer utvecklingen noga. 

– Vi är i en fas där vi ser att det här fungerar, men vi är också medvetna om att det kräver ett helt nytt arbetssätt. De som är engagerade i piloten ser redan nu tydliga effekter, säger Karolina Ekerlund.  

Men framför allt visar Helsingborg att framtiden inte är något som bara händer. Den formas aktivt, varje dag, av modiga ledare och engagerade medarbetare.  

Vi hade inte varit här utan modiga ledare som möjliggjort det här, säger Maria Sjödin.  

Blink of an AI – Kort om projektet

  • Vad? AI-pilot för automatisk transkribering och sammanfattning av samtal i socialtjänsten och arbetsmarknadsförvaltningen 
  • Varför? Frigöra tid, minska stress, öka rättssäkerheten och förbättra invånardialogen 
  • Hur? 20 användare testar skarpt under 6 + 6 månader En juridisk granskning är gjord, följeforskare från Lunds universitet är påkopplad. Finansieras av Vinnova  
  • Vad händer nu? Piloten testas och utvärderas kontinuerligt och en möjlig uppskalning planeras till hösten 

Läs mer om projektet och hur Helsingborg formar framtidens välfärd på Helsingborgs stads innovationssajt.

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.