Robot Rally på Parken: Framtidens robotar i fokus

Robot Rally Robot Rally Robot Rally Robot Rally Robot Rally Robot Rally

Populärkulturen har länge format våra bilder av robotar – från kalla krigsmaskiner till lojala följeslagare. Under Robot Rally fick besökarna reflektera över den verklighet som nu snabbt närmar sig: robotar som vardagsnära hjälpmedel, partners i vården och lösningar för hållbara städer.

Hur omfamnar vi ny teknik för ett bättre samhälle? Den frågan stod i centrum när Robot Rally ägde rum på Parken. Evenemanget samlade deltagare från offentlig sektor, näringslivet, forskarvärlden och inte minst skolorna – alla med intresse för att förstå robotarnas roll i vår samtid och framtid.

Vård och omsorg i förändring

Ett av de mest diskuterade områdena var hur robotar kan bidra inom vård och omsorg. Här presenterades exempel på små robotar som kan påminna äldre om mediciner, toalettbesök eller helt enkelt ge sällskap. Studier visar att robotar inte bara kan avlasta personalen utan också skapa känslomässiga band som stärker tryggheten för äldre och personer med särskilda behov.

Richard Kuijpers från Smartrobotsolutions betonade särskilt hur vården står inför en omvälvande tid:

Vi kan inte möta framtidens demografiska utmaningar med enbart fler händer. Vi behöver fler smarta lösningar. Robotar kan bidra till att frigöra tid för personalen, samtidigt som de ger äldre en känsla av självständighet och trygghet. Det är inte roboten som ersätter människan – det är roboten som gör det möjligt för människan att vara mänsklig.

Hur ser framtiden ut för vård och omsorg i Sverige?

I Richard Kuijpers hemland, Nederländerna, har utvecklingen kommit en bit på väg. Där används robotar av olika slag. Både i den ordinarie verksamheten och på testnivå. Där man jobbar med allt från både fysiska till kognitiva funktionhinder för att kunna hjälpa vårdtagare utan att för den delen sätta högre press på personalen. Men även för att hjälpa vårdtagaren att hjälpa sig själva genom påminnelser och samt att få närhet och välbehövlig interaktion.

I Helsingborg har vi ännu inte etablerat några tester av detta slag med avancerad robotteknik. Men genom att lyssna och inspireras av dagar som Robot Rallyt får alla upp ögonen för vad som är möjligt och att det verkligen hjälper.

Människans möte med roboten

Samantha Stedtler från LUCS Robotics Group belyste hur människor interagerar med robotar i vardagen. Tekniska problem och missförstånd av sociala koder är vanliga, men forskning visar att människor ofta visar tålamod och anpassning – vi vill att tekniken ska fungera och är beredda att möta dess begränsningar.

Robotar i stadens tjänst

Helsingborgs stad presenterade projekt kring autonoma sophämtningar och mikroleveranser. Tanken är att minska tung trafik i bostadsområden och istället använda mindre, smarta enheter för transport. För invånarna kan detta betyda ökad trygghet, bättre tillgänglighet till handel och nya sätt att dela resurser lokalt.

Framtiden är redan här

Som Richard Kuijpers sammanfattade: det handlar inte längre om om robotarna blir en del av vårt samhälle, och knappt ens när – utan hur. Framtiden är redan här. Det som krävs är tid, tålamod och fortsatt utveckling.

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.