Bättre skola – med hjälp av unik analys
Fler elever ska få godkända betyg i skolan. Men hur? Snart får alla skolor tillgång till ett unikt analysverktyg som ska hitta svaren. Verktyget djupdyker i data, skapar automatiska analyser och gör det lättare att förstå hur elever kan prestera bra.
Vad är det som gör att elever lyckas i skolan?
Många har säkert en rimlig magkänsla. Men tänk om vi verkligen visste? Tänk om vi kunde peka på att det är just högläsning, låg sjukfrånvaro och goda kanelbullar i kafeterian?
Andreia Balan är en av två lektorer i Helsingborgs stad. Hon är anställd för att bedriva forskning och utveckla skolan. De senaste fyra åren har hon jobbat med ett projekt som ska göra slut med gissandet och få skolorna att fatta fler beslut baserade på data.
– Vi har en hel del data i skolans värld. Men datan ligger ofta i olika system och det krävs kunskap för att plocka ut och sammanföra dem, du måste nästan ha en examen i dataanalys för att lyckas, säger Andrea Balan.
Samlar in data och skapar automatiska analyser
Projektet har tagit fram ett verktyg som samlar in all data som finns. Det handlar om saker som frånvaro, personalomsättning och provresultat. Sedan letar det efter samband och skapar automatiska analyser.
I det digitala verktyget kan man till exempel se vilken koppling frånvaro och betyg har, hur personalomsättningen påverkar närvaron eller hur den socioekonomiska situationen i ett område påverkar betydelsen av närvaro i skolan.
Målet är att göra det enkelt för rektorer och lärare att få ut rapporter som svart på vitt visar vad som har betydelse för skolresultaten.
Unikt verktyg
Vad som är känt finns det inget liknande verktyg i någon annan kommun.
– Jag har visat det för flera kommuner och för Skolverket. Det är ingen annan som har något liknande hittills. Jag tror att det är ganska unikt, men det är många som skulle vilja ha eller funderar på något liknande, säger Andreia Balan.
Förskolan saknade data
I förskolan har utmaningen varit att få tag på data. Förskolan har inte samma tradition av att bedöma och mäta som grundskolan har.
Lösningen blev en digital app som heter Myran. I den får förskolebarn en uppsättning frågor som skapar en bild av deras kunskapsutveckling. Den skickas sedan in i analysverktyget.
– Analyserna har gett oss nya insikter. Sagoläsning är ett exempel. Där ser vi att det finns kopplingar till socioekonomisk bakgrund och personalens sjukfrånvaro. När personalen är sjuk och det kommer vikarier är högläsning ofta det som stryks först i områden med svag socioekonomisk bakgrund. Vilket är precis tvärtom vad man borde göra i områden där man behöver kompensera för barnens hemförhållanden, säger Andreia Balan.
Ska rullas ut till alla skolor
Analysverktyget är så pass färdigt att det går att använda. Efter upphandling ska det rullas ut till 32 grundskolor.
Appen Myran används redan i nära hälften av stadens 74 förskolor och resten är på gång.
Det finns även önskemål om en analysmodul för gymnasiet.