Eva och Lena får utmärkelse för sitt goda ambassadörskap

Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Minns du Eva och Lena? Stadens hjältar som i våras blev ansiktet utåt i den omfattande rekryteringskampanjen ”Bakom varje Eva finns en Lena”, med syfte att göra fler helsingborgare till gode män.


Igår, den 5 december, fick de båda ta emot en utmärkelse i Rådhuset från Överförmyndarnämnden för sitt goda ambassadörskap under året.

– Ett stort tack till er för att ni varit så generösa och lånat ut era ansikten och personer till vår rekryteringskampanj. Vi hade en målsättning att rekrytera 60 nya gode män. Vi fick 98 stycken! Er insats och samarbetsvilja i det här arbetet är oumbärlig, säger Kristina Lembke, överförmyndarchef i Helsingborgs stad.

Eva och Lena är både rörda och glada över utmärkelsen.

– Det kommer fram så många människor hela tiden, både på stan och i arbetet, och berättar att de sett oss. Vi får så mycket kärlek från alla. Det är helt fantastiskt! säger Lena.

Bakom varje Eva finns en Lena

Lena har varit god man åt Eva i nära 30 år och med innerlighet och värme delade duon med sig av hur de bidragit till varandra genom åren i en kampanjfilm som under våren snurrat i stadens alla digitala kanaler, på bussarna och andra skärmar runtom i Helsingborg.

Första kullen mentorer fick också ta emot diplom

Under gårdagens ceremoni delades det också ut diplom till erfarna ställföreträdare som valt att verka som mentorer till de gode män som tar sina första uppdrag. Detta har varit igång sedan i februari i år, och är ett led i att överförmyndarnämnden vill stötta ställföreträdarna på ett bra sätt så de kan lyckas i sina uppdrag och göra en god insats för huvudmännen.

Staden har i nuläget tillräckligt med mentorer för att möta efterfrågan men hoppas på att mentorerna framöver blir fler, så att det finns en tillströmning ifall någon väljer att kliva av.

Tanken är att ha en årlig ceremoni likt den igår där de mentorer som tillkommit under året uppmärksammas med ett diplom för deras goda insatser.

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.