H22 samlade besökare från hela världen i Helsingborg
H22 City Expo är officiellt över. Med 35 dagar av fantastiska upplevelser, spännande möten och färgsprakande underhållning i färskt minne vill vi tacka alla som på något sätt har bidragit till en oförglömlig stadsmässa. H22 City Expo har varit en stor framgång. Helsingborgs status som en av Europas mest innovativa städer har stärkts.
Mellan 30 maj och 3 juli fylldes Helsingborg av branschfolk, invånare, förändringsledare, turister och andra som engagerat sig i staden och inspirerats, diskuterat och lärt av varandra för att hitta lösningar på morgondagens globala och lokala utmaningar. Dessutom har besökarna kunnat njuta av folkfest, mat, konserter och ovanliga kulturupplevelser.
H22 City Expo har lockat hit kungligheter, ministrar, astronauter, nordiska kockeliten, internationella politiker, forskare och besökare. Under Expon har också European Innovation Councils nya innovationsnätverk lanserats och en FN-konferens har genomförts. Ett av världens mest innovativa universitet, MIT, har varit på plats och jobbat med staden.
Besök från när och fjärran
Varannan svensk kommun och mer än 45 länder har besökt stadsmässan med innovation- och hållbarhetsfokus. Mängder med nyfikna har utforskat framtidens välfärdsinnovationer i Space to Innovate, undersökt livet i havet på Havoteket och besökt visningslägenheter på till exempel Drottninghög. Samtidigt har man njutit av mat, kultur och konserter.
Helsingborg har under de senaste tre åren samarbetat nära sina 100 H22-partners för att utveckla Helsingborg. Nu kan vi visa upp lösningarna som förhoppningsvis bidrar till en välmående planet med välmående människor.
Röster om H22
– Jag är stolt och överväldigad över det engagemang som medarbetare och invånare visat under de här 35 dagarna. H22 City Expo har varit en stor framgång som stärkt Helsingborgs ställning som en av Europas mest innovativa städer. Expon har skapat och stärkt relationer för Helsingborgs fortsatta arbete tack vare samarbete med näringsliv, föreningsliv, civilsamhälle och akademi. Vi har haft både FN, EU, internationella städer och universitet på plats vilket bevisar att Helsingborg är en språngbräda för framtiden. Nu tar vi sikte mot ett klimatneutralt Helsingborg 2030 och använder kraften som H22 har skapat, säger Peter Danielsson (M) kommunstyrelsens ordförande.
– Städer över hela världen brottas just nu med utmaningen hur vi ska skapa en hållbar stad med stärkt välfärd för alla. H22 City Expo har satt fokus på det nödvändiga innovationsarbetet som pågår på olika håll runt om i världen och gett oss som stad möjlighet att lära och inspireras av andra. Helsingborg har kommit långt, men ska vi klara av den globala omställningen behöver vi inspirera och utmana varandra över gränserna, säger Jan Björklund (S) kommunstyrelsens vice ordförande.
– Vi vill verkligen tacka medarbetare, partners, olika aktörer och alla som på något sätt bidragit till en oförglömlig stadsmässa. Vi har kunnat lyfta fram allt som händer i Helsingborg och samtidigt ta del av nytänkande och kreativa lösningar från kollegor runt om i landet och världen. Det har varit möten, konferenser, musik, underhållning, upplevelser och kulturevenemang. Listan är gigantisk lång. Och det häftiga är att inget av detta hade kunnat ske utan det fantastiska utvecklings- och innovationsarbete som vi har drivit tillsammans i koncernen Helsingborg och tillsammans med våra partners. Detta är inget vanligt evenemang – detta är en treårig rörelse som manifesterats under 35 dagar, säger Soraya Axelsson projektchefen för H22 City Expo.
H22 City Expo i siffror
Siffror från Telia Insight visar att H22 City Expos huvudområden sammantaget har haft runt en miljon besök mellan den 30 maj och 3 juli. Uppgifterna är preliminära och under hösten samlas ytterligare data in för att kunna presentera slutgiltiga siffror.
Enskilda mätningar (ett urval)
- 1000 programpunkter under 35 dagar
- 100 H22-partners
- Deltagare från 45 olika länder
- 150 kommuner på besök
- 300 konferenser och möten
Fördelning av besök i huvudområdena:
- 300 000 besök i Oceanhamnen
- 600 000 besök i City och Slottshagen
- 125 000 besök på Drottninghög
- 120 000 besök på Ikeas satsning Magasin 405
- 30 000 besök på Havoteket
- 14 000 besök på Helsingborgsrummet
- 12 000 besök 1972-lägenheten på H22
- 8000 besök på The Sounds i Slottshagen
En del av H22 blir kvar under sommaren
Under sommaren är det fortfarande möjligt att ta del av vissa bitar av H22. Här kan du läsa mer om vilka H22-attraktioner som blir kvar under sommaren och när de har öppet.