Helsingborg satsar på nödtelefoner

Om det blir ett längre strömavbrott i Helsingborg så fungerar inte mobiltelefonerna. För att kunna larma nödsamtal 112 har Helsingborgs stad och Räddningstjänsten Skåne Nordväst installerat nödtelefoner på olika platser i Helsingborg.

Nödtelefonerna är tydligt märkta säger Jonas Nylén på Räddningstjänsten Skåne nordväst.

Nödtelefonerna är placerade på brandstationer och andra strategiska platser för att täcka Helsingborgs geografiska yta på bästa sätt. Ta hjälp av karta och tabell nedan för att hitta närmsta nödtelefon.

Därför satsar vi

– Nödtelefoner är en av de satsningar som staden gör inom återuppbyggandet av totalförsvaret, som innehåller både militärt och civilt försvar. Om det blir längre strömavbrott kan mobiltelefonsystemet gå ner och då går det inte att ringa nödsamtal till 112. Satsningen på nödtelefoner är ett sätt att hantera detta, säger Jonas Nylén på Räddningstjänsten Skåne nordväst.

Så larmar du

  • Varje nödtelefon är placerad på strategiska platser i ett rött skåp märkt med 112.
  • Om du öppnar luckan i det röda skåpet så går det ett larm till SOS Alarm.
  • Är det ett nödläge så öppnas luckan, luren lyfts och anropningsknappen trycks in. Kort därefter är du i kontakt med 112-operatören.
  • Det finns en tydlig instruktion i skåpet hur ett nödsamtal ska göras.
  • Kommunikationen sker via statens Rakel-nät.
  • När knappen tryckts in skickas en anropssignal via radio till SOS Alarms nationella mottagning som kvitteras och därefter anropas nödtelefonen för att koppla upp samtalet. Detta kan innebära något längre svarstider jämfört med ett vanligt mobilsamtal. Ha tålamod och invänta svar från SOS Alarm även om tiden känns lång i en akut situation.
  • Du kan larma både räddningstjänst, ambulans och polis från nödtelefonerna.

Här hittar du nödtelefonerna

Vi behöver ditt godkännande för att ta dig vidare

Den här delen av hemsidan visar innehåll från en annan webbplats (kartportal.helsingborg.se). Genom att fortsätta godkänner du GDPR och Sekretesspolicyn.

Plats Adress Verksamhet
Centrum Mellersta Stenbocksgatan 14 Helsingborg Arena SOT punkt
Maria Park Kullavägen 150 Mariahallen SOT punkt
Rydebäck Frösögatan 15 Rydebäckshallen SOT punkt
Bårslöv Tistelgatan 6 Brandstationen i Bårslöv
Söder/Planteringen Rännarbanan 1 Brandstationen i City
Berga Sabelgatan 8 Berga brandstation
Mörarp Brandmansgatan 2 Mörarps skola
Vallåkra Ryavägen 2 Vårdboende, Borgvalla
Laröd Gummarpsvägen 25 Hittarpshallen
Ödåkra Norra Rälsgatan 1 Biblioteket

Projektet ska utvärderas

Satsningen på nödtelefoner genomförs som ett pilotprojekt. Det kommer att utvärderas och kan leda till att fler nödtelefoner köps in för att underlätta för helsingborgarna att larma 112.

– Nödtelefonerna är ett steg i att kunna säkerställa kommunikation både vid kris eller ytterst krig. Staden arbetar kontinuerligt med att utveckla och säkerställa robusthet i alla sina samhällsviktiga verksamheter. Denna satsning görs mot allmänheten och syftar till att säkerställa en av de viktigaste grundbultarna; att oavsett påverkan i övrigt på samhället, kunna larma polis, räddningstjänst eller ambulans. Det känns både bra och roligt att genomföra ett projekt som får en positiv effekt för alla som bor i Helsingborg, säger Iréne Sjöklint, säkerhetsstrateg i Helsingborgs stad.

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.