Ny digital tjänst bidrar till tryggare och säkrare lokaler

Att någon öppnar fönster och glömmer att stänga dem vid arbetsdagens slut skulle kunna hända var som helst. För att hantera problemet har Helsingborgs stad numera en digital tjänst. Det bidrar till att minska risken för skadegörelse samt sparar el och pengar.

– Genom att använda tjänsten minimerar staden kostnaderna för uttryckning och bevakning från larmbolag, säger Thomas Huldt, verksamhetsutvecklare och IOT-produktägare på digitaliseringsavdelningen i Helsingborgs stad.

Tjänsten bidrar till att till exempel 11 skolor sparar cirka 250 000–300 000 kronor per år. Personalen sparar tid och behöver inte gå runt och kolla att alla fönster är stängda innan de går hem. Tjänsten bidrar även till ökad trygghet och minskar risken för inbrott och skadegörelse samt till att minska på elförbrukningen.

En av stadens innovationer

Tjänsten fungerar så att det sätts uppkopplade batteridrivna sensorer på de fönster som går att öppna i byggnaden. Sensorerna är kopplade till stadens nätverk. Personalen kan se vilka fönster som är öppna med hjälp av webb och mobil. Istället för att kolla alla fönster innan de går hem kan de gå direkt bort och stänga de fönster som behövs.

Detta är en av stadens IOT-produkter, Internet of Things. Med IOT menas vardagsföremål som till exempel hushållsapparater, maskiner, och byggnader som har inbyggd elektronik och uppkoppling. Det gör att de kan styras eller utbyta data över nätet.

Tjänsten har tagits fram av Helsingborgs stad i samarbete med Pingday.