Så tycker de äldre om äldreomsorgen

Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Nu har den årliga rikstäckande undersökningen ”Vad tycker de äldre om äldreomsorgen?” för 2024 presenterats av Socialstyrelsen. Man är mer nöjd med vårdboende och lika nöjd inom hemvården jämfört med förra året. Vi ligger däremot fortfarande under riksgenomsnittet för båda områdena men skillnaden har minskat. Andelen svar har minskat med två procentenheter både för riket för Helsingborg. Fler kvinnor än män har besvarat frågorna.

– Vi hade så klart hoppats på en högre nöjdhet, säger Annika Andersson, omsorgsdirektör vård- och omsorgsförvaltningen. Att våra kunder och hyresgäster känner sig nöjda och har en god livssituation i sitt boende är ett av våra mål. Undersökningen ger oss ett bra underlag för vårt fortsatta arbete.

Vårdboende

Hyresgäster på våra vårdboenden är mer nöjda med sitt vårdboende i år (78 procent) jämfört med 2023 (76 procent). Helt nöjda är man på Bergalidens vårdboende som har ett hundraprocentigt resultat!

Våra hyresgäster upplever att de får ett gott bemötande (90 procent), de känner sig trygga (86 procent) och samarbetet mellan anhöriga och vårdboendet upplevs positivt (83 procent). Ökningen på två procentenheter är dock en procentenhet sämre än genomsnittet för Sverige.

Områden där våra hyresgäster ger ett mycket bättre omdöme än riksgenomsnittet är att man är nöjd med de aktiviteter som erbjuds samt att det är trivsamt utomhus. Här ligger vi sju respektive elva procentenheter bättre än riket. Våra hyresgäster tycker också att deras allmänna hälsotillstånd är bättre samt att man känner sig mindre ensam än riksgenomsnittet. Alla dessa områden ger en hög nöjdhet med livskvaliteten och välbefinnandet hos våra hyresgäster.

Hemvård och hemservice

Totalt sett är våra kunder inom hemvården nästan lika nöjda som förra året (80 procent). Bäst nöjdhet har man på hemvårdsenheterna Nord 4 (86 procent), Nord 2 (84 procent) och Syd 1 (84 procent).

Kunderna är mycket nöjda med personalens bemötande (94 procent) och förtroendet för personalen har ökat med en procentenhet (85 procent). Majoriteten tycker också att personalen förstår och talar svenska tillräckligt väl (88 procent) vilket är högre än riksgenomsnittet (87 procent).

Av de äldre helsingborgare som får hemvårdsinsatser uppger 72 procent att man bor ensam men mindre än hälften av respondenterna uppger att man känner sig ensamma.

Ett område där vi behöver blir bättre är kommunikationen inför tillfälliga förändringar i omsorgen samt öka möjligheterna att få träffa sin fasta omsorgskontakt.

Fotnot: Kursiv text motsvarar enskilda frågor/frågeställningar ur undersökningen

Syfte och bakgrund

Socialstyrelsen har sedan 2013 i uppdrag att undersöka hur de äldre uppfattar äldreomsorgen. Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? är en rikstäckande undersökning av äldres uppfattning om kvaliteten i hemtjänsten och på äldreboende.

Samtliga personer, 65 år eller äldre, som den 31 december 2023 hade hemtjänst eller bodde på särskilt boende har fått möjlighet att besvara en enkät. Personer som bara hade hemtjänstinsatser i form av matdistribution och/eller trygghetslarm eller som enbart hade beslut om korttidsboende har inte ingått i undersökningen.

Resultatet på enhetsnivå presenteras bara för de enheter där fler än 30 personer har svarat.

Syftet med undersökningen är att kartlägga de äldres uppfattning om sin vård och omsorg. Det ställs även frågor om det allmänna hälsotillståndet, vilket är en är en självskattning som är tänkt att visa hur människor själva uppfattar sin sammantagna psykiska och fysiska hälsa. Många olika faktorer kan påverka den självskattade hälsan, till exempel bostadsförhållanden, graden av socialt och emotionellt stöd samt stress.

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.