Staden sparar vatten med ny digital tjänst

Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Helsingborgs stad har flera fotbollsplaner som behöver skötas. För att underlätta arbetet och spara på vattnet finns det nu en digital tjänst som visar när det är dags att vattna och gödsla fotbollsplanerna.

Drönarbild av fotbollsplan plan 5 på Olympiafältet.
Plan 5 på Olympiafältet är en av de planer som utrustats med sensorer i marken.

– Tjänsten sparar både tid och pengar, säger Thomas Huldt, verksamhetsutvecklare och IOT-produktägare på Helsingborgs stad. Tjänsten bidrar till att minska hur mycket vatten som går åt och sparar tid för personalen. De behöver inte längre åka ut och kontrollera om fotbollsplanerna behöver vattnas utan kan sköta om dem när det behövs.

Så fungerar det

Christian Olofsson är anläggningsföreståndare på Olympia, där plan 5 utrustats med sensorer i marken.

– Den största fördelen för oss är att vi direkt i mobilen får en indikation på fukten och temperaturen i marken. Det sparar en timmes arbetstid jämfört med att gå runt med fuktmätare och mäta manuellt, vilket vi annars gör.

Anläggningsföreståndare Christian Olofsson kontrollerar med sin telefon.
”Marktemperaturen är viktig på våren. Det ska vara sex till åtta grader i marken för att gräset ska börja växa. Det är inte lönt för oss att gödsla innan dess”, säger Christian Olofsson.

I mobilen ser planskötarna även hur mycket regn det kommit senaste veckan och vad väderprognosen är för de kommande dagarna. På så vis kan de bättre planera skötseln och undvika att bevattna i onödan.

Det sitter sensorer på sex platser i plan 5 på Olympia. Sensorerna mäter fukt och temperatur i marken.
Det sitter sensorer på sex platser i plan 5 på Olympia. Sensorerna mäter fukt och temperatur i marken.
Sensorerna gör att planskötarna direkt kan få reda på markens temperatur och fuktighet.

– Detta är superviktigt, vi vattnar ju med kranvatten, säger Christian Olofsson.

En av stadens innovationer

Den nya tjänsten bidrar till att spara på dricksvattnet, el, transportkostnader och gödning. Den bidrar också till att gräsplanerna blir grönare längre in på säsongen.

Detta är en av stadens IOT-produkter, Internet of Things. Med IOT menas vardagsföremål som till exempel hushållsapparater, maskiner, och byggnader som har inbyggd elektronik och uppkoppling. Det gör att de kan styras eller utbyta data över nätet.

Tjänsten har tagits fram av Helsingborgs stad i samarbete med Pingday.

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 - 17.00

Torsdag: 08.00 - 18.00

Fredag: 08.00 - 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.