Varvsbron tilldelas svenska Stålbyggnadspriset
Varvsbron i Helsingborg tar hem ännu en utmärkelse. Denna gång för materialval och arkitektonisk framtoning när den under torsdagen tilldelades Stålbyggnadspriset 2023 under Stålbyggnadsdagen i Stockholm.
Stålbyggnadspriset delas ut vartannat år av Stålbyggnadsinstitutet och går till en ny byggnad som på ett innovativt, miljömässigt hållbart och arkitektoniskt tilltalande sätt använder stål i en byggnadskonstruktion.
En del av motiveringen till priset lyder: ”Samspelen mellan rum och struktur, mellan massa, tryck och drag, bidrar till både ett effektivt materialutnyttjande, en upplevd spänstighet och en vacker plats att röra sig på.”
För två år sedan tog Sofias bro på Sofiero hem utmärkelsen. Vilket innebär att priset stannar i Helsingborg minst två år till.
– Vi är oerhört glada över att Varvsbron får ta emot ännu en fin utmärkelse. Att vi får utmärkelser för allt från utformning till praktiskt användande visar på att vi gör rätt val och har ett gott samarbete med ansvariga arkitekter och projektörer att bygga vidare på, säger Arion Statovci, projektchef på stadsbyggnadsförvaltningen i Helsingborgs stad.
Vinnaren har tagit fram av en av en jury bestående av arkitekter, civilingenjörer och forskare inom stålkonstruktion utsedda av Stålbyggnadsinstitutet. Varvsbron var en av fyra finalister. Övriga nominerade projekt är Hage i Råängen i Lund, Koenigsegg i Ängelholm och Nordiska Museet, Västra entrén i Stockholm.
– Att Varvsbron fått ta emot så många priser visar på en mångfacetterad design som erbjuder både hållbarhet och funktion. Detta gör den till mer än en bro som förbinder centrum med Oceanhamnen, utan även ett vackert och hållbart landmärke för staden, säger Alexander Svensson (M), stadsbyggnadsnämnden ordförande i Helsingborg.
Bakgrund
Varvsbron invigdes i september 2021 och knyter ihop den nya stadsdelen Oceanhamnen med Helsingborgs centrum och centralstation. Bron är en viktig länk som gör att gående och cyklister från centrum och Oceanhamnen kan nå bostäder, kontor, tåg, bussar och färjor på någon minut.
Varvsbron är ritad av den engelske arkitekten Stephen James för Ramboll. Den är tekniskt avancerat och tog två år att bygga. Den väger 552 ton och är 221,5 meter lång. 88 procent av alla plåtbitar är unikt tillskurna med en unik ritning för varje plåtbit. 3000 ståldetaljer med individuell geometri har producerats. Ljuset på bron tänds beroende på solens upp- och nedgång genom ett astrour. Konstruktör av bron är Leonhardt Andrä & Partner och stålbyggare är Stål & Rörmontage.