Säkra meddelanden

Helsingborgs stad använder en tjänst som gör det möjligt att skicka och ta emot meddelanden med känslig information på ett säkert sätt. Det kan till exempel handla om hälsa, politiska åsikter och medlemskap i en fackförening. Har du fått ett säkert meddelande från Helsingborgs stad? Här får du hjälp hur du hanterar det.

Så gör du om du får ett säkert meddelande från staden:

  • Meddelandet finns tillgängligt för läsning och nedladdning i 30 dagar.
  • När du öppnar dokument som bifogats innebär det oftast att dokument sparas i datorns mapp för hämtade filer. Tänk på att rensa denna mapp, särskilt om du använder en annan dator än din egen.

Helsingborgs stad behandlar dina personuppgifter när du kommunicerar via e-post med oss. Du kan läsa mer om dina rättigheter och om hur staden behandlar personuppgifter.

Vill du skicka ett säkert meddelande till Helsingborgs stad?

För att kunna skicka ett säkert meddelande behöver du registrera ett konto i vårt system för säker kommunikation.

Så registrerar du ett konto :

  • Logga in på sakrameddelanden.helsingborg.se med e-legitimation.
  • Ange din e-postadress och klicka på Skicka verifiering.
  • Öppna verifieringsmailet som skickats till din e-post och klicka på länken.
  • Logga in med e-legitimation.
  • Välj Skicka ett meddelande.
  • Skapa ditt meddelande. Meddelandet kan innehålla text och bifogade filer. Maxstorlek 50 MB.

Om du redan har registrerat konto

Om du tidigare kommunicerat med Helsingborgs stad via säkra meddelanden de senaste tre månaderna, har du redan ett konto. Då följer du stegen nedan.

  • Logga in på sakrameddelanden.helsingborg.se med e-legitimation.
  • Välj Skicka ett meddelande.
  • Skapa ditt meddelande. Meddelandet kan innehålla text och bifogade filer. Maxstorlek 50 MB.
  • Kontot avaktiveras efter 90 dagars inaktivitet.