Sam – Integritetspolicy

Personuppgifter

Det är viktigt att du ska känna dig trygg med att vi behandlar dina personuppgifter på ett säkert och lagligt sätt. Här beskriver vi hur vi behandlar dina personuppgifter i Sam.

Vem behandlar dina personuppgifter?

I Helsingborgs stad (med organisationsnummer 212000-1157)  ingår nämnder. Respektive nämnd ansvarar för att personuppgifter behandlas lagligt och korrekt i sin organisation. Det innebär att nämnderna är personuppgiftsansvariga.

Vilka uppgifter får vi in via Sam?

När en organisation ansluter sig till tjänsten Sam innebär det att de lämnar någon form av uppgifter som i viss utsträckning även blir tillgänglig för andra användare att ta del av via Sams webbsida https://helsingborg-poc-prod.web.app/. Uppgifterna lämnas i samband med att konto skapas av organisationens representant på sidan https://helsingborg-poc-prod.web.app/auth/login.  Exempel på uppgifter som samlas in är organisationsnummer, mejladress, telefonnummer och namn på kontaktperson för företaget/organisationen. Mottagare av uppgifterna är Helsingborg stad. Vi hämtar inte några andra uppgifter från andra källor.

För att använda appen Sam väljer användaren vilken organisation som hen kör för och anger pinkoden som tillhandahålls av organisationens representant och som har definierats när kontot skapades. Det innebär att som användare av appen behöver inga personuppgifter lämnas.

Hur används din platsdata i Sam?

När Sam startas igång för att spåra leveranser skapas ett unikt ID för sessionen. ID:t går inte att koppla till specifik förare eller telefon.

För att en plats ska registreras och sparas krävs att platsen är definierad med geofencing. Det innebär att endast de platser som på förhand är definierade kommer att bli sparade när en leverans sker till platsen. Lastning och lossning av gods på geofencade platser visas på webbsidan https://helsingborg-poc-prod.web.app/.

Vad använder vi dina uppgifter till i Sam?

Kontaktuppgifter samt namn till kontaktperson för en organisation blir tillgängligt via webbsidan https://helsingborg-poc-prod.web.app/ för andra att se. Syftet är att det ska vara enkelt att ta kontakt med en leverantör eller transportör när det finns möjlighet för samarbete.

Registrerade leveranser blir synliga på webbsidan https://helsingborg-poc-prod.web.app/ tillsammans med vilken organisation som kört ut varorna, vilken dag och tid leveransen sker, vem som är mottagare och mottagarens adress. Syftet med att visa leveranser är för att se transportmönster och identifiera möjligheter för samarbete mellan leverantörer och/eller transportörer samt skapa förutsättningar för beställare att förändra sitt beställningsmönster.

Laglig behandling

När vi behandlar dina personuppgifter sker det enligt gällande lagstiftning. Behandlingen kan innebära att vi samlar in, lagrar, eller vidtar någon annan åtgärd med dina personuppgifter. Vi behandlar bara de uppgifter som vi behöver och vi vidtar nödvändiga åtgärder för att skydda åtkomsten till dina personuppgifter.

Om du vill kontakta oss

Om du har frågor om hur vi behandlar dina personuppgifter kan du vända dig till Helsingborg kontaktcenter på telefon 042-10 50 00. Du kan även mejla kontaktcenter@helsingborg.se eller vända dig direkt till berörd förvaltning.

Om du vill komma i kontakt med dataskyddsombudet för Helsingborgs stads nämnder kan du mejla till dataskyddsombud@helsingborg.se. Du kan också nå dataskyddsombudet via Helsingborg Kontaktcenter på telefon 042-10 50 00, eller genom att skriva brev till oss:

Helsingborgs stad
251 89 Helsingborg

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.