Drivkraft Senior – en vän i vardagen

Om uppdraget

Under 10 år har Drivkraft erbjudit elever på högstadiet samt deras föräldrar möjlighet att få en egen mentor som agerat som en god förebild under en tid i livet. En vän som man har kunnat umgås med, prata, ta en fika eller promenad med. Många är historierna som återberättar vilken oerhörd betydelse denne mentor haft för den enskilde individen och hur deras samvaro lett till att man klarat skolan med godkända betyg och fått en vän för livet.

Många är de föräldrar som fått en samtalspart, någon att tala svenska med och en vän att samtala med kring det som ibland känns nytt och svårt.

Nu tar vi steget vidare och erbjuder äldre en möjlighet till ett nytt bollplank eller vän i vardagen via Drivkraft Senior.

Tanke och syfte
Känner Du dig ensam? Som att tiden runtom aldrig räcker till för att du ska få ta en kopp kaffe med någon, hinna gå en promenad eller bara sitta och småprata? Är barn och barnbarn kanske på annan ort och har pandemin gjort att du känner dig mer isolerad än tidigare?

Om du vill ha en ny person i ditt liv som kan agera bollplank, vara den du ringer då och då för att få prata, tar en fika med eller kanske följer med på en promenad då ska du prata med oss.

Drivkraft Senior har ett nätverk av frivilliga som kan matchas ihop med dig, allt efter de önskemål du har. Vi har människor i alla åldrar som gärna ses två gånger per månad för en promenad, fika eller bara finns där för ett samtal. Alla är rekryterade av oss, arbetar volontärt dvs utan betalning och har fått en utbildning av oss. Vi tar också utdrag ur belastningsregistret.

Vi finns med under hela tiden och ordnar även gemensamma aktiviteter ibland, för de som så önskar.t.

Förmåner

Som volontär på detta uppdrag omfattas du inte av Helsingborg stads olycksfallsförsäkring. Fråga föreningen eller verksamheten om du vill veta mer om deras försäkring.

Anmälan

Välkommen med din intresseanmälan, du anmäler dig via kontaktuppgifterna nedan.

Om uppdragsgivaren

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.