Ekonom till stadsledningsförvaltningen

Är du ekonom och vill bidra med din kompetens för att utveckla våra ekonomiprocesser? Hos oss får du möjlighet att göra skillnad och samtidigt växa i din yrkesroll. Välkommen med din ansökan!

Om arbetsplatsen

Stadsledningsförvaltningen är en av Helsingborgs stads nio förvaltningar och har ett viktigt uppdrag i att leda, utveckla och samordna kommunens verksamhet inom övergripande och gemensamma områden. Vi erbjuder stöd och tjänster till kommunstyrelsen, stadens förvaltningar och bolag – och i vissa fall direkt till helsingborgarna.

På ekonomienheten arbetar 16 personer. Vi arbetar med allt som normalt förekommer på en ekonomiavdelning, budget, redovisning, bokslut mm. Processerna är både övergripande för staden och gentemot vår egen förvaltning. Det finns en stor variation av frågeställningar och många kollegor att samarbeta med. Vi arbetar i flera olika IT-system såsom vårt ekonomisystem Unit4 ERP, QlikSense, Stratsys samt självfallet Excel och övriga Officepaketet.

Vi erbjuder dig en arbetsplats i nyrenoverade lokaler mitt i Helsingborg, nära Helsingborgs Centralstation, restauranger och butiker. 

Arbetsuppgifter

Vi söker en ekonom med fokus på att stärka vår interna ekonomikommunikation och vårt arbete med hållbarhetsrapportering.

Du kommer att arbeta med processkartläggning, vilket innebär att du arbetar med våra beskrivningar för ekonomiprocesser. Rollen innebär samordning av arbetet för att göra systemdokumentation och att dokumentera ekonomiprocesser, skapa processkartor, flöden och beskriva intergratonsflöden och integrationer. I denna roll förväntar vi oss att du bidrar till att skapa en tydligare och mer sammanhängande överblick över våra ekonomiska flöden och processer. Genom att förbättra dokumentationen och processkontrollen kommer du att minska sårbarheten och öka säkerheten inom ekonomifunktionen. Dessutom ser vi möjligheter att implementera automatiserade lösningar för att optimera våra ekonomiprocesser, vilket i sin tur kommer att förbättra arbetsflöden och öka effektiviteten.

Du kommer även arbeta med implementeringen av hållbarhetsrapportering enligt CSRD i kommunkoncernen där rapporteringen är nära sammankopplad med den finansiella rapporteringen. Du blir ett stöd till verksamheten vid rapportering av hållbarhetsfrågor.
Rollen innebär även ett systemansvar för hållbarhetsmodulen i Stratsys.
Du kommer att ha operativt ansvar för support och användaradministration, hantera supportärenden, administrera användare och hålla utbildningar.

På avdelningen för ekonomi och styrning finns en bred kompetens inom redovisning, system och uppföljning vilket ger goda möjligheter för din personliga utveckling

Vi erbjuder dig ett omväxlande, ansvarsfullt och stimulerande arbete med möjligheter till egen utveckling. Arbetsplatsen är rökfri och hälsomedveten. Som anställd får du ett friskvårdsbidrag på 3000 kronor per år.

Kvalifikationer

Vi söker en person med en högskoleexamen inom ekonomi, gärna med kunskaper inom informationssystem, ekonomisystem, kommunikation och hållbarhet.

Arbetslivserfarenhet är meriterande. Du har erfarenhet av att arbeta självständigt exempelvis med projektledning. Du bör vara utvecklingsinriktad och lösningsorienterad, ha en naturlig kommunikativ förmåga och vara pedagogisk.

Vi värdesätter hög systemförståelse och kunskap om ekonomiska processer kopplade till ekonomisystem och förmåga att se helheten, är värdefulla egenskaper. Erfarenhet av projektledning, systemstruktur och verktyg för processdokumentation är också meriterande.

Att jobba i Helsingborgs stad

Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, både idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon.

Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden: https://helsingborg.se/arbete/sa-ar-det-att-jobba-i-staden/

Övrig information

Sista ansökningsdag: 2025-10-15

Anställningsform: Tillsvidare

Omfattning: Heltid

Tillträdesdatum: Omgående

Antal tjänster: 1

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. I ansökan ska CV och övriga för tjänsten relevanta handlingar bifogas, exempelvis utbildningsbevis eller legitimation. Du kommer även få besvara urvalsfrågor. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Fackliga företrädare https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/

Information

Sista ansökningsdag

2025-10-15 (23 dagar)

Omfattning

Heltid

Publicerad

2025-09-22

Omfattning

Heltid

Publicerad

2025-09-22

Ort

Helsingborg, Skåne län

Förvaltning

Stadsledningsförvaltningen

Referens

6560

Kontakt

Johan Truedsson

Redovisningschef

0731-533260 johan.truedsson@helsingborg.se
Ansök

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.