Enhetschef till akutboendet Fenix och Bostad Först
Vill du vara med och göra skillnad? Välkommen med din ansökan redan idag!
Om arbetsplatsen
I staden ansvarar socialförvaltningen för individ- och familjeomsorg. Vårt uppdrag är att möjliggöra för invånare att bli självständiga i livet så att de kan ta en aktiv del i samhället.
Vi på socialförvaltningen är i full gång att ställa om för en ny socialtjänstlag. Bland annat har vi en ny organisering sedan i höstas där verksamhetsområdet Boende har blivit en egen verksamhet. Vi söker nu en enhetschef till akutboendet Fenix och Bostad Först.
Helsingborg var först ut i landet med att införa Bostad Först och det sker nu även en nationell satsning på metoden. I samband med detta satsar vi på att utveckla vårt arbete, bland annat genom fokus på vikten av meningsfull fritid, arbete och gemenskap. I verksamheten arbetar tre medarbetare. Vi har idag ca 15 lägenheter och det finns en ambition att skala upp verksamheten. En ny mötesplats för hyresgästerna är nyligen öppnad och skapar oändliga möjligheter för att utveckla enheten vidare.
Fenix är ett akutboende med totalt 37 platser som drivs utifrån målsättningen att skapa trygghet och en förhöjd livskvalitet för dem som befinner sig i hemlöshet. Här arbetar 12 engagerade medarbetare för att varje dag skapa goda levnadsvillkor för våra boende. Vi driver en verksamhet där vi utvärderar oss själva och där vi alltid vill hitta och testa nya lösningar.
Till vår hjälp har vi flera stödfunktioner som finns tillgängliga vid behov. Vi vill ligga i framkant och erbjuda stadens invånare det sammansatta stöd som de behöver.
Arbetsuppgifter
Som chef inom Helsingborgs stad har du fullt ledningsansvar och är en arbetsgivarrepresentant. Det innebär att du är ansvarig för verksamhet, ekonomi och personal inom ditt ansvarsområde. I ditt chefsansvar ingår det att ha kunskap om, bära och förmedla stadens vision och styrdokument.
Ditt uppdrag är både strategiskt och operativt. Du behöver kunna se till verksamhetsområdet och förvaltningens behov och balansera detta samt hantera komplexiteten genom att se till både verksamhetens behov och medarbetarnas önskemål.
Du kommer att arbetsledas av verksamhetschefen och du ingår i Boendeverksamhetens ledningsgrupp där du är delaktig i kvalitets- och utvecklingsarbetet inom hela verksamhetsområdet. Du ska bedriva ett kunskapsbaserat, systematiskt och kreativt utvecklingsarbete, bygga kontakter och samverka internt och externt.
I enlighet med uppdraget ska du:
- forma och utveckla enheten i enlighet med de behov som finns och uppkommer
- leda, planera och följa upp arbetet inom enheten
- ansvara för den dagliga verksamheten inom din enhet
- vara tillgänglig för medarbetarna och få dem att växa, vilja och våga
- ge respektive arbetsgrupp förutsättningar och stöd att utvecklas som grupp
Vad vi erbjuder
Vi erbjuder dig ett omväxlande, ansvarsfullt och stimulerande arbete med möjligheter till egen utveckling. Arbetsplatsen är rökfri och hälsomedveten. Som anställd får du ett friskvårdsbidrag på 3000 kronor per år.
Kvalifikationer
Till dig som söker tjänsten ser vi det som ett krav att du har:
- Du har en akademisk examen (180 hp) inom psykologi, socialt arbete, beteendevetenskap eller annat relevant område. Kurser inom ledarskap är meriterande.
- Du har erfarenhet av arbete med olika boendeformer och/eller stödinsatser till målgruppen vuxna med beroendeproblematik, har tolkat och praktiserat adekvat lagstiftning samt erfarenhet av att praktisera evidensbaserade metoder. Meriterande är om du har erfarenhet av Bostad Först.
- Meriterande är om du har chefserfarenhet, arbetat med kvalitetssäkring och verksamhetsutveckling, erfarenhet av att samordna arbete med andra aktörer, utredningserfarenhet av avvikelser samt erfarenhet av budget med tillhörande uppföljnings-, prognos- och analysarbete.
- Du behöver ha lätt för att använda och lära dig digitala system samt kunna uttrycka dig i svenska i tal och skrift. Meriterande är om du har grundläggande kunskap i arbetsrätt och arbetsmiljö.
Du behöver ha ett genuint engagemang för invånare i social utsatthet. Vidare behöver du kunna presentera och kommunicera information till olika målgrupper, kunna hantera krav och motgångar, leda och följa upp, skapa relationer och nätverk samt du behöver kunna anpassa och reagera på förändring. Vi lägger stor vikt vid ledarskapet; du ska på ett naturligt sätt kunna leda både dig själv och andra. Du ska vara driven, strukturerad och ha en förmåga att skapa engagemang och driva kvalitetsutveckling.
Vi utgår ifrån att du har god självkännedom och insikt i dina förmågor och utvecklingsområden. Förmåga att se ditt uppdrag i ett större sammanhang och är serviceinriktad, prestigelös och visar respekt för andra. Du har ett öppet och positivt förhållningssätt och har känsla för klientens fokus och värdeskapande.
Körkort B är ett krav.
Att jobba i Helsingborgs stad
Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, både idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon.
Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden: https://helsingborg.se/arbete/sa-ar-det-att-jobba-i-staden/
Övrig information
Sista ansökningsdag: 2025-08-27
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1