Enhetschef till ekonomiskt bistånd

Vill du vara med och göra skillnad?

Framtidens välfärd är vår stora utmaning. För att klara den har vi på arbetsmarknadsförvaltningen ett mycket viktigt uppdrag: Vi ska göra det möjligt för invånare med ekonomiskt bistånd att bli självförsörjande så snabbt som möjligt, men även bidra till att arbetsgivare hittar rätt kompetens.

Om arbetsplatsen

Vi möter utmaningen med ett brett utbud av vuxenutbildningar och arbetsmarknadsinsatser – och provar nya sätt att arbeta tillsammans med näringslivet, andra förvaltningar, myndigheter och civilsamhället. För att lyckas måste vi våga, testa nytt och hitta smarta lösningar.

Vi är cirka 400 kollegor på förvaltningen, och vår roll är att ge invånare de rätta verktygen så att de kan ta ansvar för sin egen utveckling och försörjning.

Ekonomiskt bistånd arbetar med myndighetsutövning enligt socialtjänstlagen och har ett helhetsansvar för utredning, bedömning, beräkning, beslut och uppföljning av ekonomiskt bistånd. Syftet är att säkerställa en rättssäker, likvärdig och effektiv handläggning, där medarbetare arbetar självständigt och professionellt i mötet med invånaren. 

Denna enhet hanterar komplexa ärenden där det inte är aktuellt att göra en arbetsmarknadsplanering och invånaren tilldelas därmed ingen arbetsmarknadssekreterare. Arbetsmarknadssekreterare kan tilldelas senare när hinder för att delta i en aktivitet har röjts. Enheten består av socialsekreterare med hög kompetens inom både samordning, samverkan och socialt arbete eftersom målgrupperna med fördel hanteras av en sammanhållen kontakt från förvaltningen.  

Arbetsuppgifter

Ditt uppdrag är att leda, fördela och samordna enhetens arbete och ansvara för enhetens effektivitet, produktivitet, kvalitet och måluppfyllelse. I arbetet ingår det att säkerställa att lagar, riktlinjer och etiska principer följs. Du är en operativ och närvarande ledare som stöttar och coachar enhetens medarbetare i det dagliga arbetet. Du fungerar som en expertresurs med god kunskap om bredden i enhetens målgrupp och verksamhet.  

Samtidigt har du ett taktiskt ansvar, vilket innebär att du omsätter strategiska mål till konkreta planer och aktiviteter inom enheten. Du arbetar systematiskt med att utveckla arbetssätt, följa upp resultat och bidra till verksamhetens långsiktiga utveckling. 

Rollen kräver att du har ett helhetsperspektiv och kan balansera enhetens och verksamhetsområdets behov, samt hantera komplexiteten i att möta både verksamhetens krav och medarbetarnas förutsättningar. 

Som chef inom Helsingborgs stad har du fullt ledningsansvar och är en arbetsgivarrepresentant. Det innebär att du är ansvarig för verksamhet, ekonomi och personal, inom ditt ansvarsområde. I ditt chefsansvar ingår det att ha kunskap om, bära och förmedla stadens vision och styrdokument. 

Kvalifikationer

  • Akademisk examen (180 hp enligt nya systemet) inom beteendevetenskap eller annat relevant område. Alternativt annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
  • Du behöver ha lätt för att använda och lära dig digitala system.
  • Kunna uttrycka dig i svenska i tal och skrift.

Meriterande

  • Kurser inom ledarskap.
  • Tidigare chefserfarenhet.
  • Tidigare erfarenhet med strategi och implementering.
  • Arbetat med kvalitetssäkring och verksamhetsutveckling, utredningserfarenhet av avvikelser samt erfarenhet av budget med tillhörande uppföljnings-, prognos- och analysarbete.
  • Kunskap inom arbetsrätt och arbetsmiljö.

I denna tjänst är följande färdigheter aktuella för att kunna lyckas med uppdraget. Du behöver kunna presentera och kommunicera information till olika målgrupper, kunna hantera krav och motgångar, leda upp följa upp, skapa relationer och nätverk samt du behöver kunna formulera strategier och koncept

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet för tjänsten.

Att jobba i Helsingborgs stad

Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, både idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon.

Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden: https://helsingborg.se/arbete/sa-ar-det-att-jobba-i-staden/

Övrig information

Sista ansökningsdag: 2025-10-29

Anställningsform: Tillsvidare

Omfattning: 100 %

Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. I ansökan ska CV och övriga för tjänsten relevanta handlingar bifogas, exempelvis utbildningsbevis eller legitimation. Du kommer även få besvara urvalsfrågor. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Fackliga företrädare https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/

Information

Sista ansökningsdag

2025-10-29 (16 dagar)

Omfattning

Heltid

Publicerad

2025-10-13

Omfattning

Heltid

Publicerad

2025-10-13

Ort

Helsingborg, Skåne län

Förvaltning

Arbetsmarknadsförvaltningen

Referens

6590

Kontakt

Nadine Khalil

Verksamhetschef, Ekonomiskt bistånd

nadine.khalil@helsingborg.se

Marcus Grundèn

HR-strateg

marcus.grunden@helsingborg.se
Ansök

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.