Erfaren upphandlare till Inköpsenheten i Helsingborgs stad
Brinner du för goda offentliga affärer och tilltalas av möjligheten att vara med och påverka? Vi söker nu en erfaren upphandlare som är trygg i sin kompetens och vill ta nästa steg i en miljö där det finns utrymme att växa.
Om arbetsplatsen
Helsingborgs stad som arbetsgivare har cirka 10 000 medarbetare och 470 chefer. Stadsledningsförvaltningen är en av nio förvaltningar och leds av vår stadsdirektör. För att kunna utföra vårt uppdrag är vi organiserade i sex olika avdelningar. Vår förvaltning har ett viktigt och spännande uppdrag där vi finns till för andra - för kollegor, andra förvaltningar, helsingborgaren och företagen, för att nämna några. Stadsledningsförvaltningen ska - leda, utveckla och samordna kommunens verksamhet inom övergripande och gemensamma områden, - erbjuda tjänster och produkter som efterfrågas av kommunstyrelsen, förvaltningar och bolag, inklusive gemensamma funktioner som riktar sig direkt till helsingborgarna, - i samverkan med externa parter skapa förutsättningar för en positiv utveckling av Helsingborg.
Helsingborgs stad köper varor och tjänster för 3,5 miljarder kronor varje år. Ett effektivt, affärsmässigt och strategiskt upphandlingsarbete är därför ett viktigt verktyg för att uppfylla stadens mål. Inköpsenheten är indelad i två team med individer som uppskattar varandras olikheter, arbetar tillsammans för gemensam utveckling, är ansvarstagande, stöttar varandra, gillar att utmanas i vårt arbete och har nära till skratt. Vi trivs med att arbeta tillsammans.
Som upphandlare i Helsingborgs stad drivs du av att göra en god affär där verksamheten får kvalitet till rätt pris samtidigt som du ser till att affären bidrar till en social och ekologisk hållbar utveckling.
Arbetsuppgifter
Du ska som självständig projektledare bistå organisationen i upphandlingar, med skiftande kompexitet, vilket som regel innefattar behovsanalys, marknadsanalys, upphandlingsstrategi och upphandlingsarbete. Du ansvarar för planering och genomförande av upphandlingar och i många ärenden även kontinuerlig avtalsuppföljning. Rådgivning i inköpsfrågor till stadens olika verksamheter är också en viktig arbetsuppgift.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har
- relevant högskoleutbildning inom ekonomi, juridik eller motsvarande eftergymnasial utbildning (yrkeshögskola inom inköp) eller arbetslivserfarenhet som kan bedömas som likvärdig.
- flerårig erfarenhet av att självständigt ha genomfört upphandlingar genom olika upphandlingsförfaranden
- god förståelse för offentlig upphandling och praktisk tillämpning av relevant lagstiftning
- god kännedom om politisk verksamhet och dess strukturer och processer
- goda kunskaper inom Officepaketet
- utmärkt förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska.
Vi ser det som meriterande om du har
- flerårig erfarenhet av att ha upphandlat varor och tjänster inom IT inom offentlig sektor
- kunskap och erfarenhet av kategoristyrt och strategiskt inköpsarbete.
Du hittar praktiska lösningar på olika problem och kan på ett strukturerat sätt hantera flera parallella projekt samtidigt. Du är driven, har ett stort intresse för affären och är en god kommunikatör. Du har mycket god förmåga att underhålla och utveckla relationer med beställare, leverantörsmarknad och övriga intressenter. Du trivs med att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Du är duktig på att organisera och planera ditt arbete, håller deadlines och slutför det du påbörjat. Du är strukturerad, lösningsorienterad och vågar ta beslut.
Det är viktigt att du har goda kunskaper i svenska språket och kan uttrycka dig obehindrat i både tal och skrift. Du måste dessutom ha en god förmåga att uttrycka dig muntligt, hålla i möten och ibland även genomföra presentationer inför andra.
Då upphandling handlar om teamwork så är en nyckel till framgång i yrket att du lyckas väl i dina samarbeten. Du har lätt för att föra fram din talan, bli lyssnad på och vinna andras förtroende.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper för tjänsten och att du vill växa tillsammans med oss i Helsingborg.
Vi ser fram emot din ansökan.
Att jobba i Helsingborgs stad
Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, både idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon.
Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden: https://helsingborg.se/arbete/sa-ar-det-att-jobba-i-staden/
Övrig information
Sista ansökningsdag: 2025-09-30.
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: 100 %
Tillträdesdatum: Snarast eller enligt överenskommelse.
Antal tjänster: 1