Familjerättssekreterare till familjerätten

Är du en engagerad och erfaren socionom som vill vara med och utveckla nya arbetssätt inom en redan modern familjerätt? Välkommen med din ansökan redan idag!

Om arbetsplatsen

I staden ansvarar socialförvaltningen för individ- och familjeomsorg. Vårt uppdrag är att möjliggöra för invånare att bli självständiga i livet så att de kan ta en aktiv del i samhället.

Vi befinner oss i en spännande förflyttning mot framtidens socialtjänst. Vi genomgår en organisationsförändring med fokus på att skapa en mer tillgänglig socialtjänst utifrån tre huvudområden: myndighet, insatser och service samt boende. Vi har höga ambitioner. Men för att lyckas behöver vi dig (och några till). Har du någon vass kollega så passa på att ta med hen också på resan.

Vi är en familjerätt i framkant där alla medarbetare sätter barnrättsperspektivet främst. Vi arbetar ständigt med utveckling i dessa frågor och samverkar med andra enheter inom förvaltningen och våra kommuners invånare. Dagligen ställs familjerättssekreterare inför svåra ställningstagande i och med föräldrars konflikt. Vi ser det som ett ständigt lärande och möjlighet finns att arbeta två och två. I utmaningen ligger också att ha förmågan att kunna se bortom föräldrarnas konflikt för att sätta barnet i främsta rum.

För att kunna möta invånarnas behov i frågor som rör vårdnad, boende och umgänge behöver vi förstärkning av dig som är utbildad socionom och har ett brinnande intresse för barn vars föräldrar befinner sig i konflikt. Vi arbetar för att öka barns delaktighet och erbjuder invånarna det digitala verktyget SES – Samarbete efter skilsmässa.

Arbetsuppgifter

Som familjerättssekreterare ansvarar du för sedvanliga arbetsuppgifter inom familjerätt, både på ansökan från förälder eller på uppdrag från tingsrätten såsom:

  • informationssamtal
  • snabbupplysningar
  • vårdnad-, boende- och umgängesutredningar
  • samarbetssamtal, så väl frivilliga som på uppdrag från tingsrätten
  • föräldraskapsutredningar
  • adoptionsärenden
  • avtal

Vad vi erbjuder 

  • Handledning 
  • Kompetensutvecking efter behov
  • Möjlighet till distansarbete
  • 3000 kronor i friskvårdsbidrag per år
  • Runt dig finns kollegor, teamledare och enhetschef som stöttar och coachar i det dagliga arbetet.

Kvalifikationer

För att du ska kunna arbeta med världens roligaste, men ibland även väldigt svåra arbete, krävs att du har en socionomexamen. Det är meriterande om du har erfarenhet inom det familjerättsliga området. 

Du behöver ha en god självkännedom och förmåga att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Du är trygg i din profession i mötet med klienter och har ett empatiskt synsätt. Vidare är du strukturerad och van att planera och organisera ditt arbete samtidigt som du kan vara flexibel. Du behöver kunna uttrycka dig väl i tal och skrift.
Som person ser vi gärna att du har en personlig mognad och en positiv grundsyn där du kombinerar din kompetens och förståelse för andra människor, gärna med glimten i ögat. 

Att jobba i Helsingborgs stad

Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, båda idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon.

Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden.

Övrig information

I rekryteringen sker löpande urval, så välkomen med din ansökan redan idag!  
Under vecka 29-30 kan du kontakta sektionschef Monika Heideman om du har frågor kring tjänsten, 042 10 62 26, alt. Monika.Heideman@helsingborg.se. 

Sista ansökningsdag: 2024-07-28

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Omfattning: Heltid

Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse

Antal tjänster: 2

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Fackliga företrädare https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/ Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Information

Referens:
5369

Publicerad:
2024-07-11

Omfattning:
Heltid

Ort:
Skåne län, Helsingborg

Förvaltning:
Socialförvaltningen

Kontakt

Katarina Krantz-Jahrl

Sektionschef

0708-127629

katarina.krantz-jahrl@helsingborg.se

Vision (Facklig organisation)

0730-64 69 10

exp@vision-helsingborg.se

Daniel Ryderdal

SSR (facklig organisation)

daniel.ryderdal@helsingborg.se

Facklig företrädare: Kommunal

010-442 79 51

helsingborg.skane@kommunal.se

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.