Informationssäkerhetssamordnare till Helsingborgs stad
Vill du vara med och stärka informationssäkerheten i en stad som ligger i framkant när det gäller trygghets- och säkerhetsarbete? Nu har du möjlighet att bli en viktig del av ett nybildat team inom civil beredskap och informationssäkerhet.
Om arbetsplatsen
Helsingborgs stad som arbetsgivare har cirka 10 000 medarbetare och 470 chefer. Stadsledningsförvaltningen är en av nio förvaltningar och leds av vår biträdande stadsdirektör. För att kunna utföra vårt uppdrag är vi organiserade i sju olika avdelningar. Vår förvaltning har ett viktigt och spännande uppdrag där vi finns till för andra - för kollegor, andra förvaltningar, helsingborgaren och företagen , för att nämna några. Stadsledningsförvaltningen ska - leda, utveckla och samordna kommunens verksamhet inom övergripande och gemensamma områden, - erbjuda tjänster och produkter som efterfrågas av kommunstyrelsen, förvaltningar och bolag, inklusive gemensamma funktioner som riktar sig direkt till helsingborgarna, - i samverkan med externa parter skapa förutsättningar för en positiv utveckling av Helsingborg.
Tjänsten är placerad vid enheten för trygghet och säkerhet på stadsledningsförvaltningen och sektionen för civil beredskap och informationssäkerhet. Sektionen ansvarar för stadsövergripande processer kopplat till krisberedskap, civilt försvar, säkerhetsskydd och informationssäkerhet. Enhetens andra sektion arbetar med arbete kopplat till trygghetsskapande, brottsförebyggande, skador och försäkring. Enheten leds av säkerhetschefen för Helsingborgs stad.
Du kommer att utgå från Rådhuset, i centrala Helsingborg och bara 5 minuters promenad från Helsingborgs Central. Vi tycker att det är viktigt med en god balans mellan jobb och fritid och erbjuder dig därför en flexibel arbetsplats. Vi vet att det allra viktigaste som finns för en organisation är medarbetare som trivs, som mår bra och som kan arbeta på ett hälsosamt och hållbart sätt. Därför har vi flera förmåner som fokuserar på just din hälsa som bl.a. möjlighet till flexibel arbetstid, fler semesterdagar när du fyllt 40, löneväxling, pension- och semesterväxling.
Arbetsuppgifter
Som informationssäkerhetssamordnare får du en nyckelroll i att utveckla, samordna och driva stadens informationssäkerhetsarbete. Du arbetar nära andra funktioner inom exempelvis GDPR, AI, digitalisering, arkiv, säkerhet och systemförvaltning med målet att säkerställa en trygg, laglig och korrekt hantering av information.
Exempel på arbetsuppgifter:
- Vidareutveckla och stödja stadens ledningssystem för informationssäkerhet (LIS)
- Stötta informationssäkerhetsarbetet inom stadsledningsförvaltningen
- Ta fram och uppdatera styrdokument, riktlinjer, mallar och rutiner
- Genomföra klassningar av informationstillgångar samt risk- och sårbarhetsanalyser
- Hålla utbildningar inom informationssäkerhet för medarbetare
- Bidra i utvecklingsprojekt och kravställning gällande informationssäkerhet
- Vara stöd vid rapportering av cybersäkerhetsincidenter till MSB (CERT-SE)
- Samarbeta med funktioner som CISO, GDPR-samordnare, säkerhetsstrateger, systemförvaltare och arkivarier
Tjänsten innehåller både självständigt arbete och samverkan i olika forum, såväl internt som externt.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
- Akademisk examen inom exempelvis juridik, informationssäkerhet eller informatik, eller annan relevant utbildning/erfarenhet
- Goda kunskaper om regelverk inom informationssäkerhet, LIS, informationsklassning, risk- och sårbarhetsanalyser samt incidenthantering
- Meriterande är erfarenhet av att arbeta praktiskt enligt standarder som ISO/IEC 27001
- Erfarenhet av projekt- och/eller processledning
- Mycket god förmåga att kommunicera på svenska, både muntligt och skriftligt
Du är både analytisk och lösningsfokuserad, med en förmåga att driva frågor självständigt och strukturera ditt arbete. Du har lätt för att skapa förtroende och bygga relationer med olika yrkesroller inom organisationen. Har du tidigare arbetat i kommunal eller offentlig verksamhet är det meriterande.
Eftersom tjänsten är säkerhetsklassad krävs svenskt medborgarskap. Du behöver även bli godkänd i en säkerhetsprövning med registerkontroll.
Att jobba i Helsingborgs stad
Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, både idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon.
Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden: https://helsingborg.se/arbete/sa-ar-det-att-jobba-i-staden/
Övrig information
Sista ansökningsdag: 2025-11-27
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.
Fackliga företrädare
https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/