Inköpscontroller och upphandlare
Brinner du för smarta affärer, kloka inköp och vill vara en nyckelspelare i en organisation som bygger framtidens stad? Är du nyfiken, strukturerad och gillar att arbeta nära verksamheten? Då kan detta vara rollen du letar efter!
Om arbetsplatsen
Stadsbyggnadsförvaltningen planerar, bygger, förvaltar och utvecklar Helsingborg. Vi är med och formar den stad invånarna ser, rör sig i och använder varje dag – från gator, torg och parker till digitala verktyg och tekniska system. Vi är cirka 240 engagerade medarbetare som tillsammans gör Helsingborg smartare, grönare och mer hållbar.
Ekonomi- och upphandlingsenheten är ett samlat stöd för hela förvaltningen. Här jobbar vi med allt från budget, uppföljning och analys till inköp och upphandling. Nu söker vi dig som vill arbeta strategiskt och operativt med våra inköp och upphandlingar för att hjälpa oss att göra bra affärer som håller över tid.
Arbetsuppgifter
Som inköpscontroller och upphandlare är du en nyckelperson i förvaltningens arbete med inköp och upphandling. Du fungerar som samordnare gentemot stadens centrala upphandlingsenhet och säkerställer att våra behov och krav tas tillvara i stadens upphandlingar. Rollen är både strategisk och operativ, med ett brett ansvar inom följande områden:
- Du ansvarar för att samordna upphandlingar och följa upp förvaltningens ramavtal. Du initierar förlängningar eller nya upphandlingar när avtal löper ut samt säkerställer indexuppräkning enligt gällande villkor. Du följer regelbundet upp förvaltningens inköp via stadens inköpsverktyg och rapporterar till chefsgruppen. I detta forum driver du också utvecklingsarbete kopplat till inköpsprocessen.
- Du ger löpande stöd till verksamheten genom att agera bollplank i upphandlingsfrågor samt följer upp att rutiner följs. Du säkerställer att inköpsrutinerna är tydliga och dokumenterade.
- Du projektleder hela upphandlingsprocesser tillsammans med förvaltningens medarbetare – från strategi, behovs- och marknadsanalys till utformning av förfrågningsunderlag, utvärdering och avtalstecknande. Du vägleder även beställare vid förnyad konkurrensutsättning. Rollen kräver god projektledningsförmåga och förmåga att leda både små och stora grupper med olika intressen.
- Du kompetensutvecklar övriga medarbetare i upphandlingsfrågor när behov uppstår.
- Du representerar förvaltningen i olika nätverk inom Helsingborgs stad och bidrar aktivt till gemensam utveckling.
Vad vi erbjuder
Hos oss får du ett stimulerande och ansvarsfullt arbete i en positiv arbetsmiljö där vi strävar efter hög trivsel och ser till att du har goda förutsättningar att lyckas i din roll – både i vardagen och på längre sikt.
Vi utgår från stadsbyggnadshuset precis vid Helsingborgs Central med närhet till goda kommunikationer. Vi uppmuntrar initiativ och personlig utveckling och tror på att vi lär och lyckas bäst tillsammans – genom samarbete, delaktighet och gemenskap.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning med inriktning mot ekonomi, logistik, inköp eller annan relevant utbildning, alternativt motsvarande erfarenhet som vi bedömer likvärdig. Du har flerårig arbetslivserfarenhet av upphandling, inköp eller andra närliggande arbetsuppgifter och är van att arbeta självständigt genom hela upphandlingsprocessen – från strategi och analys till uppföljning och utveckling. Du har god förståelse för offentlig upphandling och kan navigera inom ramarna för LOU för att skapa goda affärer. Har du dessutom arbetat i system som Kommers och är van vid att arbeta med digitala verktyg, ser vi det som ett extra plus.
För att lyckas i rollen tror vi att du är en strukturerad och självgående person med god analytisk förmåga och sinne för både helhet och detaljer. Du trivs med att ta ansvar, planera och driva uppdrag framåt – ofta med flera intressenter involverade. Du har lätt för att samarbeta, är lyhörd och pedagogisk i ditt stöd till kollegor och beställare. Vi söker dig som är nyfiken, lösningsorienterad och har ett konsultativt förhållningssätt. Du håller dig uppdaterad inom ditt område, är trygg i din kompetens och har ett naturligt intresse för förbättringar och utveckling – både av processer och din egen yrkesroll.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Att jobba i Helsingborgs stad
Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, både idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon.
Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden: https://helsingborg.se/arbete/sa-ar-det-att-jobba-i-staden/
Övrig information
Sista ansökningsdag: 2025-06-04
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid, 100%
Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1