Socialsekreterare inom myndighet Vuxen
Vi på socialförvaltningen är i full gång att ställa om för en ny socialtjänstlag, vill du vara med och göra skillnad? Välkommen med din ansökan redan idag!
Om arbetsplatsen
I staden ansvarar socialförvaltningen för individ- och familjeomsorg. Vårt uppdrag är att möjliggöra för invånare att bli självständiga i livet så att de kan ta en aktiv del i samhället.
Vi genomgår en spännande organisationsförändring med fokus på att skapa en mer tillgänglig socialtjänst utifrån tre huvudområden: myndighet, insatser och service samt boende. I oktober träder den nya organisationen i kraft. Vi har höga ambitioner. Men för att lyckas behöver vi dig (och några till).
Myndighetens utredningsdel kommer bestå av drygt 100 socialsekreterare och kommer vara uppdelade på fem enheter och tio team med blandad kompetens inom socialpsykiatri, missbruk och barn- och familjeproblematik.
Vi söker nu nya medarbetare med erfarenhet av myndighetsutövning missbruk-beroende och socialpsykiatri till våra team.
Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare ansvarar du för utredning, bedömning, planering och uppföljning gällande de personer som ansöker om bistånd på vår enhet. En viktig del i arbetet är dokumentation och samarbete, dels med kollegor inom den egna förvaltningen, men även med andra myndigheter/organisationer.
Om arbetsplatsen
Inom Utredning- och uppföljningsenheten (UU) samlas verksamhetens myndighetsutövning. Arbetsgruppen kännetecknas av en stark vilja att utveckla och uppnå gemensamma mål samt har en hög kompetens och erfarenhet, vilket bidrar till ett spännande och utvecklande arbete.
Vi erbjuder dig ett omväxlande, ansvarsfullt och stimulerande arbete med möjligheter till egen utveckling. Arbetsplatsen är rökfri och hälsomedveten. Som anställd får du ett friskvårdsbidrag på 3000 kronor per år.
Kvalifikationer
För att vara kvalificerad för den här tjänsten behöver du ha;
- socionomexamen eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- erfarenhet av arbete inom missbruk - beroende och/eller socialpsykiatri.
- körkort och kör bil.
ASI- och CAN-utbildning samt erfarenhet av arbete med dessa bedömningsinstrument samt kunskaper i verksamhetssystemet Lifecare är meriterande.
Personliga kvalifikationer;
- samarbetsvilja och arbeta prestigelöst i grupp
- sätta klientens behov i centrum med fokus på delaktighet under arbetsprocessen
- ha ett öppet och positivt förhållningssätt i mötet med andra.
- arbeta med en tydlig struktur och kommunikation.
- förmågan att utvärdera dina egna insatser samt utveckla nya mål.
- ha lätt för att uttrycka dig i tal och skrift
- arbetet kräver att du kan arbeta självständigt och hitta individuella lösningar
Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.
Att jobba i Helsingborgs stad
Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, båda idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon.
Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden.
Övrig information
Urval och intervjuer sker löpande under ansökningstiden.
Om du har frågor kring tjänsterna är du välkommen att kontakta Petra Hellberg, Petra.Hellberg@helsingborg.se eller Sara Hjert, Sara.Hjert@helsingborg.se.
Sista ansökningsdag: 2024-10-30
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse
Antal tjänster: 3