Socialsekreterare till Ekonomiskt bistånd

Vill du vara med och göra skillnad för Helsingborgs invånare? Välkommen med din ansökan redan idag!

Om arbetsplatsen

Framtidens välfärd är vår stora utmaning. För att klara den har vi på arbetsmarknadsförvaltningen ett mycket viktigt uppdrag: Vi ska göra det möjligt för invånare med ekonomiskt bistånd att bli självförsörjande så snabbt som möjligt, men även bidra till att arbetsgivare hittar rätt kompetens. Dessutom samordnar vi stadens arbete med migrations- och etableringsfrågor.

Vi är cirka 400 kollegor på förvaltningen, och vår roll är att ge invånare de rätta verktygen så att de kan ta ansvar för sin egen utveckling och försörjning. Vi möter utmaningen med ett brett utbud av vuxenutbildningar och arbetsmarknadsinsatser – och provar nya sätt att arbeta tillsammans med näringslivet, andra förvaltningar, myndigheter och civilsamhället. För att lyckas måste vi våga, testa nytt och hitta smarta lösningar.

Arbetsuppgifter

Nu söker vi två socialsekreterare till tillsvidareanställningar i vår verksamhet ekonomiskt bistånd.

Arbetsuppgifterna består i huvudsak av att handlägga ekonomiskt bistånd, vilket omfattar att bedöma rätten till bistånd och att kommunicera ditt beslut till invånaren. Det innebär mycket invånarkontakter och samverkan såväl inom förvaltningen som med andra myndigheter. I sampel med kollegorna på arbetsmarknadssidan utvecklar vi det gemensamma sociala arbetet. Arbetet sker också i samarbete med administratörer inom verksamhetsområdet.
 
Vi utvecklar kontinuerligt handläggningen av ekonomiskt bistånd och den är nu delvis automatiserad. En majoritet av våra invånare ansöker om ekonomiskt bistånd digitalt och vi fortsätter vårt arbete med digitalisering, automatisering och utveckling av vårt arbetssätt.  

Vad vi erbjuder 

  • Trevliga kollegor och spännande arbetsuppgifter
  • En strukturerad introduktion med en utsedd mentor
  • En arbetsplats där du är en viktig del av helheten
  • Ett viktigt, roligt och utmanande arbete där du med ditt arbete kan göra skillnad
  • Möjlighet till personlig och professionell utveckling
  • Ett strukturerat stödsystem och tillgång till kompetenta kollegor
  • Extern handledning
  • Ett generöst friskvårdsbidrag
  • Flexibel arbetstid

Vi finns i fina lokaler vid stadsparken i centrala Helsingborg, bara en kort promenad från Helsingborg C.

Kvalifikationer

Du behöver ha en socionomexamen. Vi ser gärna att du har en aktuell erfarenhet av arbete med ekonomiskt bistånd eller erfarenhet av annan myndighetsutövning.

Personliga egenskaper och förmågor som vi värderar högt är:

  • att ha en personlig mognad, trygghet, stabilitet och självinsikt
  • att arbeta självständigt, driva processer och ta ansvar
  • att skapa och upprätthålla samarbete både internt och externt
  • att vara strukturerad och bra på att dokumentera
  • att kommunicera väl både skriftligt och muntligt
  • att verkligen tro på invånarens förmågor och se möjligheter istället för hinder

Att jobba i Helsingborgs stad

Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, båda idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon.

Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden.

Övrig information

Stor vikt kommer att läggas vid din personliga lämplighet. Innan möjlig anställning behöver du uppvisa ett giltigt utdrag ur polisens belastningsregister. Du kommer att få mer information om det blir aktuellt för dig.

Sista ansökningsdag: 2024-07-28

Anställningsform: Tillsvidareanställning. Provanställning kan bli aktuellt.

Omfattning: Heltid

Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse

Antal tjänster: 2

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Fackliga företrädare https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/ Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Information

Referens:
5365

Publicerad:
2024-07-10

Omfattning:
Heltid

Ort:
Skåne län, Helsingborg

Förvaltning:
Arbetsmarknadsförvaltningen

Kontakt

Sasa Materic

Enhetschef

070-325 28 01

sasa.materic@helsingborg.se

Karin André

Enhetschef

0702-105994

karin.andre@helsingborg.se

Lotta Olsson

Akademikerförbundet SSR

042-10 65 91

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.