Socialsekreterare till myndighet med inriktning barn och unga

Vi på socialförvaltningen är i full gång att ställa om för en ny socialtjänstlag, vill du vara med och göra skillnad? Välkommen med din ansökan redan idag! 

Om arbetsplatsen

I staden ansvarar socialförvaltningen för individ- och familjeomsorg. Vårt uppdrag är att möjliggöra för invånare att bli självständiga i livet så att de kan ta en aktiv del i samhället.

Vi har genomgått en spännande organisationsförändring med fokus på att skapa en mer tillgänglig socialtjänst utifrån tre huvudområden: myndighet, insatser och service samt boende. Vi har höga ambitioner och för att lyckas även framåt behöver vi dig.

Myndighetens utredningsdel består av drygt 100 socialsekreterare som är uppdelade i fem enheter med två team i varje enhet där varje team har blandad kompetens inom socialpsykiatri, missbruk och barn- och familjeproblematik. Varje team har en teamledare som är den operativa ledaren i vardagen och ett komplement till din närmsta chef som har arbetsmiljöansvaret. Vi vill att du har en trygg och god arbetsmiljö, därför är vi, i de fall det är aktuellt, alltid två handläggare i ärenden. 

Vi söker nu nya medarbetare till två av våra team och vi söker dig som har erfarenhet av myndighetsutövning gentemot barn och unga, 0-20 år.

Arbetsuppgifter

Som socialsekreterare ansvarar du för utredning, bedömning, planering och uppföljning. En viktig del i arbetet är dokumentation och samarbete, dels med kollegor inom den egna förvaltningen, men även med andra myndigheter och organisationer.

Våra arbetsgrupper kännetecknas av en stark vilja att utveckla och uppnå gemensamma mål samt har en blandad kompetens och erfarenhet, vilket bidrar till ett spännande och utvecklande arbete. 

Vad vi erbjuder 

Vi erbjuder dig ett omväxlande, ansvarsfullt och stimulerande arbete. Inom myndigheten har man, när arbetet tillåter, möjlighet att arbeta på distans. Vi är måna om att du ska känna en god balans mellan arbete och fritid. Du kommer även ha en flextidsanställning som innebär att du tillsammans med din chef kan planera din arbetstid så att du kan vara både flexibel utifrån privata behov men även finns där när de vi finns till för behöver oss.

Vår arbetsplats är rökfri och hälsomedveten och som anställd får du ett friskvårdsbidrag på 3000 kronor per år samt många andra erbjuande att nyttja i vår förmånsportal E-passi. 

Kvalifikationer

För att vara kvalificerad för den här tjänsten behöver du ha;

  • socionomexamen eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
  • erfarenhet av arbete myndighetsutövning gentemot barn och unga, 0-20 år
  • körkort och kör bil.

Utbildning i BBIC samt erfarenhet av arbete med BBIC-utredningar samt kunskaper i verksamhetssystemet Lifecare är meriterande.

Personliga kvalifikationer;

  • samarbetsvilja och arbeta prestigelöst i grupp
  • sätta klientens behov i centrum med fokus på delaktighet under arbetsprocessen
  • ha ett öppet och positivt förhållningssätt i mötet med andra.
  • arbeta med en tydlig struktur och kommunikation.
  • förmågan att utvärdera dina egna insatser samt utveckla nya mål.
  • ha lätt för att uttrycka dig i tal och skrift
  • arbetet kräver att du kan arbeta självständigt och hitta individuella lösningar

Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.

Att jobba i Helsingborgs stad

Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, både idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon.

Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden: https://helsingborg.se/arbete/sa-ar-det-att-jobba-i-staden/

Övrig information

Urval och intervjuer sker löpande under ansökningstiden. 

Sista ansökningsdag: 2025-05-18

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Omfattning: Heltid

Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse

Antal tjänster: 2

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Fackliga företrädare https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/ Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Information

Sista ansökningsdag

2025-05-18 (29 dagar)

Omfattning

Heltid

Publicerad

2025-04-16

Omfattning

Heltid

Publicerad

2025-04-16

Ort

Helsingborg, Skåne län

Förvaltning

Socialförvaltningen

Referens

6137

Kontakt

Daniel Ryderdal

SSR (facklig organisation)

daniel.ryderdal@helsingborg.se

Vision (Facklig organisation)

0730-64 69 10 exp@vision-helsingborg.se

Facklig företrädare: Kommunal

010-442 79 51 helsingborg.skane@kommunal.se

Petra Hellberg

Enhetschef

042-104715 Petra.Hellberg@helsingborg.se
Ansök

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.