Stabschef för verksamhetsnära stöd inom arbetsmarknadsförvaltningen

Här får du chansen att arbeta tillsammans med ledningen, påverka riktningen för hela förvaltningen och bidra till att fler helsingborgare når egen försörjning genom arbete eller studier.

Om arbetsplatsen

Vill du vara med och göra skillnad?

Framtidens välfärd är vår stora utmaning. För att klara den har vi på arbetsmarknadsförvaltningen ett mycket viktigt uppdrag: Vi ska göra det möjligt för invånare med ekonomiskt bistånd att bli självförsörjande så snabbt som möjligt, men även bidra till att arbetsgivare hittar rätt kompetens. 

Vi möter utmaningen med ett brett utbud av vuxenutbildningar och arbetsmarknadsinsatser – och provar nya sätt att arbeta tillsammans med näringslivet, andra förvaltningar, myndigheter och civilsamhället. För att lyckas måste vi våga, testa nytt och hitta smarta lösningar. 

Vi är cirka 400 kollegor på förvaltningen, och vår roll är att ge invånare de rätta verktygen så att de kan ta ansvar för sin egen utveckling och försörjning.

Arbetsmarknadsförvaltningen genomgår just nu en organisationsförändring där vi samlar våra stödfunktioner i en ny stabsstruktur. Som stabschef får du en central roll i att leda, samordna och utveckla detta arbete – med målet att skapa ett effektivt, integrerat och framtidsinriktat verksamhetsstöd.

Arbetsuppgifter

Som stabschef har du ett övergripande ansvar för att leda, samordna och utveckla det verksamhetsnära stödet inom arbetsmarknadsförvaltningen. Du leder andra chefer inom områden som administration, ekonomi och digital utveckling, och säkerställer att stödfunktionerna arbetar samlat, effektivt och i linje med förvaltningens mål och uppdrag. Tillsammans med dina medarbetare skapar du förutsättningar för bland annat en strategisk ekonomistyrning, väl underbyggda politiska beslut och att utveckla och förbättra förutsättningarna för förvaltningens verksamheter.

Du ingår i förvaltningens ledningsgrupp och arbetar tillsammans med verksamhetscheferna för att omsätta strategiska mål till konkreta planer, strukturer och arbetssätt. En viktig del av uppdraget är att samordna politiska processer och säkerställa att stödfunktionerna stödjer både verksamhetens behov och de politiska uppdragen.

Ledarskapet präglas av en positiv och professionell framtoning, med god helhetssyn på både verksamheten och det egna ansvarsområdet. Det innebär en analytisk förmåga och förståelse för konsekvenserna av olika beslut. Rollen ställer krav på målfokus, starkt resultat- och uppföljningsdriv samt en nyfikenhet och ett omvärldsperspektiv som bidrar till att se möjligheter i förändring.

Uppdraget kräver både ett tydligt och inkluderande ledarskap samt en stark samordningsförmåga. Du behöver ha god kunskap om kommunal styrning, digital utveckling, ekonomistyrning och verksamhetsutveckling. För att lyckas i rollen behöver du kunna bidra till att bryta stuprör, skapa helhetssyn och främja samverkan – både internt inom organisationen och med externa aktörer.  

Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med kommunikation som en integrerad del av verksamhetsutveckling och ledningsstöd.

Kvalifikationer

För att trivas i rollen ser vi att du har:

  • Akademisk examen inom exempelvis statsvetenskap, ekonomi, juridik eller annat relevant område.
  • Flerårig erfarenhet av att leda andra chefer och kvalificerade specialister, gärna inom offentlig sektor.
  • Erfarenhet av strategiskt ledningsarbete och vana att omsätta övergripande mål till konkreta planer som leder till konkreta åtgärder som genomförs och leder till resultat.
  • Erfarenhet av att samordna och utveckla stödfunktioner såsom ekonomi, administration eller verksamhetsstöd.
  • Förmåga att leda i förändring och skapa struktur i nya organisatoriska sammanhang.
  • Flerårig erfarenhet från offentlig sektor inom relevant område.
  • God vana vid att använda digitala system. 

Det är meriterande om du har erfarenhet från flera av förvaltningens ansvarsområden, har arbetat i en politiskt styrd organisation och har erfarenhet av att bygga upp eller leda en stabsfunktion. Det är också en fördel om du har arbetat med kvalitets- och processutveckling, uppföljning och analys, samt har kunskap och erfarenhet av att integrera kommunikation som en del av det strategiska och operativa arbetet.

Som person har du ett helhetsperspektiv och en förmåga att se samband mellan olika delar av organisationen. Du är trygg i ditt ledarskap och har lätt för att skapa engagemang och delaktighet i de sammanhang du verkar. Du samarbetar gärna med andra och har en god kommunikativ förmåga – både muntligt och skriftligt. Du är analytisk, strukturerad och trivs i en organisation i förändring, där du bidrar med stabilitet och riktning även i komplexa situationer.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet för tjänsten. 

Att jobba i Helsingborgs stad

Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, både idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon.

Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden: https://helsingborg.se/arbete/sa-ar-det-att-jobba-i-staden/

Övrig information

Urval sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden löpt ut. 

Tjänsten tillsätts under förutsättning att beslut om ny organisation fattas.

Sista ansökningsdag: 15 juni 2025

Anställningsform: Tillsvidareanställning 

Omfattning: Heltid

Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken. Fackliga företrädare https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/ Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Information

Sista ansökningsdag

2025-06-15 (16 dagar)

Omfattning

Heltid

Publicerad

2025-05-28

Omfattning

Heltid

Publicerad

2025-05-28

Ort

Helsingborg, Skåne län

Förvaltning

Arbetsmarknadsförvaltningen

Referens

6301

Kontakt

Henriikka Airaskorpi

t.f Förvaltningschef

073-098 81 26 henriikka.airaskorpi@helsingborg.se
Ansök

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.