Stadssekreterare/sektionschef
Staben på stadsledningsförvaltningen bildades under 2025 och utgör en strategisk stödfunktion som har till uppgift att dels stärka den högsta tjänstemannaledningens kapacitet att leda, utveckla och samordna, dels stötta den politiska ledningen. Nu gör vi en satsning på kanslifunktionen på staben i syfte att stärka och vidareutveckla ärendeberedningsprocessen mot kommunstyrelsen och kommunfullmäktige samt arbetet med gemensam beredning av ärenden, remisser och motionssvar. Tar du gärna eget ansvar och ser till att skapa lösningar som gör skillnad samt har erfarenhet av ärendeberedning och handläggning i kommun eller region? Då kan du vara den vi söker som ska leda vidareutvecklingen av kanslifunktionen på stadsledningskontoret.
Om arbetsplatsen
Helsingborgs stad som arbetsgivare har cirka 10 000 medarbetare och 470 chefer. Stadsledningsförvaltningen är en av nio förvaltningar och leds av vår biträdande stadsdirektör. För att kunna utföra vårt uppdrag är vi organiserade i sex olika avdelningar. Vår förvaltning har ett viktigt och spännande uppdrag där vi finns till för andra - för kollegor, andra förvaltningar, helsingborgaren och företagen, för att nämna några. Stadsledningsförvaltningen ska - leda, utveckla och samordna kommunens verksamhet inom övergripande och gemensamma områden, - erbjuda tjänster och produkter som efterfrågas av kommunstyrelsen, förvaltningar och bolag, inklusive gemensamma funktioner som riktar sig direkt till helsingborgarna, - i samverkan med externa parter skapa förutsättningar för en positiv utveckling av Helsingborg.
Staben på stadsledningsförvaltningen ansvarar bland annat för ärendeberedningsprocessen mot kommunstyrelsen, kommunfullmäktige och fastighetsnämnden inklusive samordning av gemensam beredning av ärenden, remisser och motionssvar. Nu förstärker vi arbetet med ärendeberedning och nämndadministration mot kommunstyrelsen och kommunfullmäktige genom att inrätta en kanslisektion på stadsledningsförvaltningens stab.
Vad vi erbjuder
Vi erbjuder dig ett omväxlande, ansvarsfullt och stimulerande arbete med möjligheter till egen utveckling. Arbetsplatsen är rökfri och hälsomedveten. Som anställd får du ett friskvårdsbidrag på 3000 kronor per år.
Arbetsuppgifter
I rollen som sektionschef ansvarar du för att tillsammans med sektionens medarbetare säkerställa att våra förtroendevalda och kommunledning får ett gott stöd. Det innebär att stötta den politiska beslutsprocessen genom att samordna och förbereda ärenden, säkra en god struktur och kommunikation mellan förvaltningen och den politiska ledningen. Du kommer att ha en nyckelroll i att skapa en effektiv hantering av ärenden och att stödja den politiska beslutsprocessen för kommunstyrelsen och kommunfullmäktige.
Som sektionschef leder du en sektion med 3 medarbetare som bl a arbetar med ärendeberedningsprocessen mot kommunstyrelsen och kommunfullmäktige, förvaltningens arbete med remisser och motionssvar samt administration kopplat till förtroendevalda i kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Medarbetare på sektionen är även nämndsekreterare på fastighetsnämnden. Du har ansvar för verksamhet, personal, ekonomi och arbetsmiljö på sektionen. Du rapporterar till avdelningschef och ingår i avdelningens ledningsgrupp.
I rollen som stadssekreterare är du förtrogen med kommunal förvaltning. Du bidrar till en effektiv, rättssäker och kvalitativ hantering av politiska beslutsprocesser. Du förväntas kunna läsa och sammanfatta omfattande underlag samt vara intresserad av att sätta dig in i varierande ämnesområden. Du är tillgänglig och lösningsfokuserad. Du arbetar nära den politiska ledningen och förvaltningsledning och stöttar medarbetare och handläggare att hitta framkomliga vägar i olika frågor. Du är sekreterare i kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. I samband med kommunfullmäktigesammanträden förekommer kvällsarbete.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har erfarenhet av arbete med besluts- och ärendeprocesser, gärna från en motsvarande roll på kommunal eller regional nivå. Som grund har du en akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer är relevant för uppdraget, t ex i statsvetenskap, offentlig förvaltning eller juridik.
Vidare har du:
- erfarenhet av och god förståelse för att arbeta nära kommunens förtroendevalda
- erfarenhet av ledarskap och genuint intresse att axla en chefsroll
- kunskap i kommunallagen, offentlighetsprincipen, förvaltningsjuridik, sekretesslagstiftning och GDPR
- god förmåga att läsa, förstå och sammanfatta kvalificerade textdokument
- vana av att samverka och hitta lösningar tillsammans med andra.
Att jobba i Helsingborgs stad
Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, både idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon.
Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden: https://helsingborg.se/arbete/sa-ar-det-att-jobba-i-staden/
Övrig information
Sista ansökningsdag: 2026-01-12. Urval och intervjuer kommer att ske löpande så skicka in din ansökan så snart som möjligt.
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Omfattning: Heltid
Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse
Varaktighet:
Antal tjänster: 1