Strategisk kommunikatör och projektledare
Om arbetsplatsen
Just nu går Helsingborg på tvärs mot trenden i riket och satsar på kulturen. Vi stärker kommunikationsavdelningen för att bygga en ännu större stolthet kring Helsingborg som kulturstad - i takt med att staden bygger ut våra bibliotek, kraftsamlar kring filmiskt berättande, förstärker kulturskolan och satsar både på att visa den mest intressanta samtidskonsten och våra rika konstsamlingar.
Ditt uppdrag som strategisk kommunikatör är att tillsammans med utvecklingsteam och verksamheter lyfta den mest medborgarrelevanta kulturutvecklingen i staden. Den nya tjänsten kommer att fokusera på verksamheter inom kulturutveckling, film och kulturskola.
Kulturförvaltningens publika verksamheter innefattar Helsingborgs bibliotek, Helsingborgs museum, Helsingborgs kulturskola, Helsingborgs konsthall och Dunkers scener. Tillsammans stöds de av gemensamma stabsfunktioner för kommunikation, administration, ekonomi och HR.
Kommunikationsavdelningen består av elva medarbetare som har roller inom projektledning, webb, formgivning, copy, sociala medier, film och press. Vi arbetar med att stärka förvaltningens varumärken och kommunicera Helsingborgs kulturutbud och utveckling.
Vad vi erbjuder
Vi erbjuder dig ett omväxlande, ansvarsfullt och stimulerande arbete med möjligheter till egen utveckling. Arbetsplatsen är rökfri och hälsomedveten. Som anställd har du möjlighet att nyttja upp till 3000 kronor per år för friskvård och motion.
Arbetsuppgifter
Vi söker dig som har erfarenhet av strategiskt och operativt kommunikationsarbete inom kulturella och kreativa branscher. Du är van vid att samarbeta och nätverka över organisationsgränser och skapa engagemang. Du har passion för storytelling och kan bidra med det kommunikativa perspektivet när verksamhetsplaner tas fram. Du kan ta fram strategier, budskap och kommunikationsinsatser som stöttar verksamhetsmålen. Ett intresse av kultur och kulturpolitik är av vikt liksom kännedom om filmnäringen.
Du är en sann lagspelare som finner dig tillrätta i en arbetskultur där olika intressen och perspektiv behövs för att nå resultat. Du är driven och initiativrik.
Några av dina arbetsuppgifter
- Ansvara för planering och genomförande av kommunikation för kulturutveckling, satsningen på film (som drivs av BoostHbg) och för Helsingborgs kulturskola.
- Du projektleder kommunikationsinsatser och skapar förutsättningar för dina producerande kollegor.
- Du producerar nyhetsbrev, uppdaterar med innehåll i sociala medier och till viss del webb.
- Du skapar starka och väl fungerande relationer både internt och externt. Möter ledningsgrupper och kollegor för att tanka av dem kring verksamheternas mål och utveckling.
Kvalifikationer
- Högskoleutbildning inom strategisk kommunikation och marknadsföring eller annan utbildning som vi bedömer som likvärdig.
- Projektledarutbildning, alternativt har du dokumenterad erfarenhet av att driva projekt med fokus på strategisk kommunikation.
- Erfarenhet av strategiskt kommunikationsarbete inom kreativa branscher.
- Du har erfarenhet av arbete med sociala medier och håller dig uppdaterad inom digital marknadsföring.
- Erfarenhet av att hantera budget för projekt.
- Mycket goda kunskaper i svenska och engelska.
Att jobba i Helsingborgs stad
Vill du vara med och skapa en bättre stad tillsammans med helsingborgarna? Då ska du jobba i Helsingborgs stad. Här kan du använda din kreativitet och drivkraft till att göra livet lättare och tryggare för våra invånare, besökare och näringsliv. Tillsammans med nyfikna och hjälpsamma kollegor gör du skillnad i människors liv, både idag och i framtiden. Ett bra jobb idag, en bättre stad imorgon.
Här kan du läsa mer om hur det är att jobba i staden: https://helsingborg.se/arbete/sa-ar-det-att-jobba-i-staden/
Övrig information
Första intervjuerna planeras hållas i vecka 10 och 11.
Sista ansökningsdag: 27 februari
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1