Digital tjänst gör gräset grönare och vattenförbrukningen mindre

Det sitter sensorer på sex platser i plan 5 på Olympia. Sensorerna mäter fukt och temperatur i marken.
Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Är gräset grönare på andra sidan? Ja, åtminstone i Helsingborg. Helsingborgs stad har flera fotbollsplaner som behöver skötas. För att underlätta arbetet och spara på vattnet har staden utvecklat en digital tjänst som visar när det är dags att vattna och gödsla fotbollsplanerna. Den vattenbesparing som staden gör på en enda fotbollsplan motsvarar mer än vad ett genomsnittligt hushåll förbrukar under ett år.

Tjänsten bidrar till att minska hur mycket vatten som går åt och sparar även arbetstid för personalen. De behöver inte längre åka ut och kontrollera om fotbollsplanerna behöver vattnas utan kan sköta om dem när det behövs.

Så fungerar tjänsten
Planen utrustas med sensorer i marken. Det gör det möjligt att via mobilen få information om fukt och temperatur i marken. I mobilen ser planskötarna också hur mycket regn det kommit senaste veckan och vad väderprognosen är för de kommande dagarna. På så vis kan de bättre planera skötseln och undvika att bevattna i onödan.

Så mycket vatten har staden sparat
– Den vattenbesparing vi gör på en enda fotbollsplan motsvarar mer än vad ett genomsnittligt hushåll förbrukar under ett år. I nuläget har vi fem av fotbollsplanerna uppkopplade med sensorer. Det innebär en besparing på cirka 7,5 villors årsförbrukning av vatten, säger Thomas Huldt, verksamhetsutvecklare och IOT-produktägare på Helsingborgs stad.

Tjänsten ger flera bra effekter

  • Vi sparar på vattnet genom att vattna bara när det verkligen behövs.
  • Optimerad gödning. När du vet temperaturen i marken går ingen gödning till spillo för du vet när tillfället är rätt.
  • Bättre gräskvalitet. Gräset mår bra och får starkare rötter när det inte vattnas för ofta.
  • Vi har tillgång till all data i mobiltelefonen och ser både väderprognos och historik i samma vy i mobilen. Det gör det till ett bra verktyg för att fatta rätt beslut och få en samlad överblick.
  • På Helsingborgs hemmaarena Olympia har vi minskat på förbrukningen när det gäller att värma upp planen. Det innebär att vi sparar pengar, får en minskad elanvändning och minskat pumpslitage.

– Jag hoppas att tjänsten ska bidra till att dra ner vattenanvändningen till ett minimum. Jag vill gärna koppla upp fler gräsytor, lära mer av all data och optimera, effektivisera samt utveckla tjänsten ytterligare. Det finns gott om grönytor i Helsingborg som kan spara in på vattenförbrukningen genom att använda tjänsten, säger Thomas Huldt, verksamhetsutvecklare och IOT-produktägare på Helsingborgs stad.

En av stadens innovationer

Den nya tjänsten bidrar till att spara på dricksvattnet, el, transportkostnader och gödning. Den bidrar också till att gräsplanerna blir grönare längre in på säsongen.

Detta är en av stadens IOT-produkter, Internet of Things. Läs mer om tjänsten på Helsingborg.se. Staden sparar vatten med ny digital tjänst | Helsingborg.se

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.