Angående incidenten med trygghetslarm

Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Det havererade systemet för trygghetslarm kan ha läckt personuppgifter. Careium, som ansvarar för systemet, har inlett en utredning. Vård- och omsorgsförvaltningen följer deras arbete.

100 000 personer i 150 svenska kommuner stod utan trygghetslarm efter att tjänsten havererat i förra veckan. Nu finns en risk att personuppgifter sannolikt har kommit i fel händer. Det som kan ha läckt ut är uppgifter om hälsa, personnummer, identifierande information, kommunikationsloggar samt kontaktinformation, vilket är relevant i samband med larmhantering.

– Vård- och omsorgsförvaltningen har fått information från företaget Carieum som står bakom tjänsten om att de just nu håller på att på att utreda ärendet. Vi är trygga med att företaget hanterar situationen på bästa sätt, säger Eric Semb, verksamhetschef för hemvården.

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.