Här får du pålitlig information om kris och beredskap

Omvärldsläget förändras snabbt, och det påverkar oss alla. För att du som invånare ska förstå hur stadens beredskap ser ut, och vilken beredskap du själv bör ha, har vi stärkt informationen om kris och beredskap på helsingborg.se.

Helsingborgs stad har beredskap för att hantera olika kriser och samhällsstörningar. Beredskapen har dessutom stärkts de senaste åren.

Till exempel har staden köpt in 700 tältsängar, monterat tio nödtelefoner som fungerar vid strömavbrott samt byggt upp beredskapslager av mat, diesel och medicin. Beredskapslagerna ska se till att staden kan fortsätta driva exempelvis vårdboenden och skolor vid en kris.

Bättre information en del av beredskapen

Som en del i stadens arbete med att stärka beredskapen har vi även förbättrat informationen om kris och beredskap här på helsingborg.se.

– Vi vill förklara hur stadens beredskap ser ut på ett överskådligt och tydligt sätt. Det är viktigt att alla invånare förstår vad staden gör och vad man som invånare kan göra själv för att stärka sin egen beredskap, säger Louise Stierna, projektledare för Helsingborgs stads kommunikation om kris och beredskap.

Tydligare rekommendationer för hemberedskap

På sidorna kan du se vilka principer som styr svensk beredskap, vilket ansvar staden har vid en kris och var du som invånare hittar tillförlitlig information.

Inte minst har informationen om din egen hemberedskap blivit tydligare, med rekommendationer för bland annat vatten, mat, värme och mediciner.

– Vår ambition har varit att sidorna ska vara lätta att förstå och ta till sig. Vi har försökt förklara både helheten och de praktiska detaljerna så långt det är möjligt, säger Patrik Siredal, kommunikatör bakom de nya sidorna.

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.