Jonas Banestig: ”Ambulanser är något vi tar för givet hemma i trygga Sverige”

Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Till vardags arbetar Jonas som senior key account manager på Välinge Innovation AB i Viken utanför Helsingborg. Med frun Leila, tre döttrar, och radhus i centrala Helsingborg lever Jonas ett till synes ganska vanligt liv. Hans dröm och driv om att göra livet bättre för det ukrainska folket sedan kriget satte igång, har dock gjort ovanligt stor skillnad när det kommer till de konkreta hjälpinsatserna som når Ukraina. Det går att flytta berg, om man bara vill.

Jonathan Lundström och Jonas Banestig står bakom en ambulans på Stortorget i Helsingborg.
Jonas Banestig (till höger) tillsammans med Jonathan Lundström från Support for Ukraine.

HEJ HELSINGBORGARE!
Ett kort samtal med en person som bor eller verkar i Helsingborg.

Du ville tidigt bidra när hjälporganisationen Support for Ukraine skulle skicka ambulanser till Ukraina. Berätta!

– Redan vid införskaffningen av den första ambulansen var vi med och lämnade ett litet bidrag. Jag tyckte idén var så himla bra att jag tänkte att projektet kunde göras större med fler ambulanser som kan köpas in och förhoppningsvis snabbare, vilket var det jag berättade för Support for Ukraine. Vid det tillfället hade de fått tag på ytterligare en möjlighet att köpa in två ambulanser men saknade kapital.

– Det som triggade mig var den urskillningslösa beskjutningen av civila mål, skolor, sjukhus och bostadshus långt ifrån frontlinjen där civila dödades som inte ens var i närheten av striderna. En annan tydlig bild jag minns var videon på ett ryskt stridsfordon som medvetet besköt en civil bil som senare visade sig vara ett äldre ukrainskt par som försökte fly stridsområdet.

– EU och Nato har gemensamt tagit fram kraftfulla stödpaket till Ukraina, finansiellt och militärt, men jag tycker att ambulanser är så konkret, påtagligt och något som vi själva hemma i trygga Sverige tar för givet, som en del av vår trygghet.

– Den tryggheten borde vi kunna bidra med till Ukraina, om än bara för en stund.

Din arbetsgivare var med på noterna direkt. Hur får man sin arbetsgivare att vilja bidra?

– Till att börja med så delar företaget min syn på värdet, vikten och möjligheterna med vad ambulanser kan ge oskyldiga civila i Ukraina. Det var nog helt enkelt frågan om en humanitär värdegrund i botten.

– Och redan från första dagen av kriget markerade Välinge Innovation sitt ställningstagande för Ukraina. Företaget avslutade alla sin aktiviteter och samarbeten i Ryssland och vi har sedan dess flaggat ukrainskt, vilket kommer att ske tills kriget är över. Vi har även gett andra bidrag för att stötta Ukraina genom till exempel insamlingar där efterfrågade produkter lämnats in av våra anställda och skickats ner med hjälp av PostNord. Engagemanget har alltså funnits där från början, i alla led hos oss. Man ska inte underskatta kraften i att vi faktiskt är starkare tillsammans, och lättare kan göra skillnad när alla brinner för samma sak.

– Sedan är det alltid lättare när det är en konkret hjälpinsats med tydlig mottagare och spårbarhet som donationer och kapital går till. Många kända hjälporganisationer är ofta väldigt kostsamma, stora och administrativa apparater, till skillnad från Support for Ukraine som är en liten organisation dedikerade privatpersoner, ukrainare som svenskar. Här arbetar alla koncentrerat mot faktiska behov med en faktisk mottagare i Ukraina och det går rent fysiskt att ”ta på” donationen och vad den går till.

Det finns många företag i nordvästra Skåne som säkert vill hjälpa till. Vad är ditt tips? Vem ska man kontakta?

– Mitt bästa råd är att kontakta Support for Ukraine direkt. De har bra kontakter när det kommer till att skaffa fler ambulanser men det är ibland lite knepigt att få tag i flera stycken samtidigt. Därför är det önskvärt att kapital finns på plats för att snabbt kunna köpa in det som behövs och inte vänta på att finansieringen ska vara klar. De gör även uppdateringar på vilka hjälpbehov som behövs och vad som samlas in på deras Facebooksida.

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.