Så arbetar Helsingborgs stad med nya socialtjänstlagen

Nu är det äntligen dags. 1 juli börjar den nya socialtjänstlagen att gälla. Den syftar till att göra socialtjänsten mer förebyggande, tillgänglig och kunskapsbaserad. Så vad innebär det för dig som kommunens invånare?

För första gången på 43 år kommer det i sommar en ny socialtjänstlag. Precis som den tidigare lagen är den en så kallad målinriktad ramlag. Det innebär att den ger övergripande regler, ramar och principer, men att kommunerna kan anpassa lösningar efter behov och lokala förutsättningar.

Förutom att socialtjänsten ska jobba mer förebyggande och vara mer tillgänglig och kunskapsbaserad införs också krav på att socialtjänsten ska arbeta för att motverka brottslighet bland barn och unga.

De förvaltningar i Helsingborgs stad som direkt berörs av den nya lagen är socialförvaltningen, arbetsmarknadsförvaltningen och vård- och omsorgsförvaltningen.

Större fokus på tidiga insatser

Att socialtjänsten ska vara mer förebyggande innebär att man ska nå ut till människor innan problem uppstår eller har hunnit växa. Socialtjänsten ska ha ett större fokus på tidiga insatser och brottsförebyggande arbete. På lång sikt är målet att behoven av omfattande och tvingande insatser ska minska.

Mycket arbete görs redan idag men för att kunna arbeta ännu mer förebyggande kommer Helsingborgs stad bland annat att förstärka skolsociala team i skolan, utöka det uppsökande arbetet inom fält och fritid och sätta in behandling direkt vid problem i familjer, istället för att först göra utredningar.

Socialtjänsten ska vara enkel att nå

Den nya socialtjänstlagen ställer också krav på att socialtjänsten ska vara enkel att nå, finnas där människor finns och kunna erbjuda insatser snabbt och utan omfattande byråkrati. Det kan handla om öppettider, fysiska platser, skriva klarspråk och att hitta digitala lösningar.

Lagen ger kommunerna möjlighet att ge ”insatser utan individuell behovsprövning”, det vill säga utan att du behöver gå till en handläggare och få ett beslut. Helsingborgs stad erbjuder många sådana insatser.

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.