Snart kan du få kommunens fakturor som e-faktura eller till din digitala brevlåda

Från och med 1 april kan du få dina fakturor från Helsingborgs stad antingen som e-faktura till din internetbank eller till din digitala brevlåda. Båda lösningarna sparar tid och är bättre för klimatet. Du kan fortsätta ta emot pappersfakturor som tidigare om du vill, men vi tjänar alla på en digital variant till din digitala brevlåda eller internetbank. 

Här kan du läsa hur du gör om du vill betala dina fakturor digitalt.

Betala räkningar med e-faktura

E-fakturor är ett system för att hantera elektroniska fakturor. Det ger dig möjlighet att godkänna en betalning innan pengarna dras från ditt konto. En e-faktura för privatpersoner har samma utseende och innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.

Om du vill ha dina fakturor digitalt istället för på papper: Logga in på din internetbank direkt och anmäl via deras anmälningsfunktion för e-faktura.

Så gör du om fakturan inte är ställd till dig

Du kan anmäla dig som mottagare för e-faktura även om fakturan inte är ställd till dig personligen. Till exempel om du betalar fakturor åt en anhörig och vill få hens fakturor som e-fakturor direkt till din internetbank.

Gör på samma sätt som vi beskrivit ovan. Följ därefter instruktionerna i din internetbank hur du ska göra när du vill ha e-fakturor där någon annan än du är kund. Läs mer här hur du gör.

Betala räkningar med digital brevlåda

En digital brevlåda är en slags e-tjänst, antingen webbaserad eller via mobilapp. Med en digital brevlåda får du post från Skatteverket och andra myndigheter digitalt i stället för på papper. Du loggar in med hjälp av e-legitimation, mobilt bank-id.

Vanliga frågor och svar om digital brevlåda

Digitala fakturor sparar tid 

Båda lösningarna hjälper dig och oss att spara tid och är bättre för klimatet. Du kan fortsätta ta emot pappersfakturor som tidigare och då behöver du inte välja någon av de digitala alternativen, men vi tjänar alla på en digital variant till din digitala brevlåda eller internetbank. 

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 - 17.00

Torsdag: 08.00 - 18.00

Fredag: 08.00 - 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Mejla

Få svar inom 24 timmar
kontaktcenter@helsingborg.se.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.