Socialförvaltningen vidtar kraftfulla åtgärder efter extern granskning

Vy över centrala Helsingborg med Rådhuset i förgrunden.

I februari 2025 uppmärksammades stora brister i hanteringen av ett individärende på socialförvaltningen i Helsingborg. Socialdirektör Johan Klingborg beslutade om att inleda en extern granskning av ärendet. Resultat av granskningen riktar skarp kritik mot hantering och lämnar flera rekommendationer framåt.

– Jag ser mycket allvarligt på de brister som rapporten identifierar. Kraftfulla åtgärder har redan påbörjats, och fler kommer att genomföras, säger Johan Klingborg, socialdirektör på socialförvaltningen i Helsingborg.

Socialförvaltningen tar rapportens slutsatser på största allvar.

– När barn far illa, eller riskerar att fara illa, ska socialtjänsten vara det yttersta skyddsnätet. I det här fallet har vi inte levt upp till det och det är vårt ansvar att se till att det inte händer igen, säger Johan Klingborg.

Om granskningen

Granskningen har varit omfattande och har pågått från slutet av februari till slutet av juni 2025. Resultatet är att socialförvaltningen får skarp kritik på flera punkter. Bristande saklighet och objektivitet utgör en röd tråd genom de flesta av punkterna.

De områden som granskningen ger kritik mot är följande:

  • Akthantering och journalföring
  • Ansökan och anmälan
  • Förlängd utredningstid och utredning
  • Placering och uppföljning av vård
  • Övervägande av vård
  • Saklighet och objektivitet
  • Umgängesbegränsning.

 Hanteringen framåt

Granskningen lyfter fram tydliga och konkreta rekommendationer. Identifierade brister i granskningen bedöms utgöra allvarliga missförhållanden enligt bestämmelserna om lex Sarah och kommer att anmälas till Inspektionen för vård och omsorg (IVO).

Vissa åtgärder har socialförvaltningen genomfört sedan tidigare, andra är inplanerade och övriga åtgärder genomförs på kort och lång sikt.

En överblick över planerade åtgärder:

  • se över handläggning och dokumentation
  • systematiskt kvalitetsarbete
  • se över systemstöd och riktlinjer
  • utredning gällande arbetsrätt
  • kompetenshöjande insatser för medarbetare och politik
  • extern konsult kommer upphandlas för vidare granskning av ärenden med ingripande myndighetsutövning samt var femte Lex Sarah.

En överblick över redan genomförda åtgärder:

  • Organisationsförändring 2024
  • implementerat ett nytt kvalitetsledningssystem
  • bildat en placeringsgrupp för att öka kvaliteten i upphandling av extern vård
  • implementerat beslutsråd för att säkerställa att den enskilde får rätt insats.

– Vi behöver vidta kraftfulla åtgärder för att bygga upp förtroendet för socialtjänsten i Helsingborg och då är det avgörande hur vi arbetar framåt, säger Johan Klingborg.

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.