Staden använder pictogram i kommunikationen
Pictogram är en del av stadens varumärke och används för att att förtydliga stadens information eller budskap. Det är ett visuellt språk där varje pictogram (illustration) står för ett ord eller begrepp. Till exempel kan de användas i offentlig miljö för att kommunicera cykelväg eller badplats. Arbetet med pictogram är inte klart och nya pictogram kommer tas fram efterhand.
Pictogrammen har flera fördelar
– Pictogram är en del av stadens nya visuella Identitet och har sitt maner från typsnittet Helsingborg Sans som staden har tagit fram. Ett genomtänkt sätt att hålla ihop det visuella och stärka varumärket Helsingborg. Det är också en viktig del i stadens kommunikation då det uppskattas av personer som har tal-, läs- och skrivbegränsningar. Dessutom är det ett universellt språk som kan förstås av personer oavsett språk eller kultur, säger Fredrik Andersson, grafisk formgivare som jobbar med att ta fram pictogram.
Pictogram är en del av stadens varumärke och används för att kommunicera med invånare, besökare och företagare. Tanken är att det ska vara enkelt att förstå pictogrammen och samtidigt skapa ett igenkännande.
Mer information
Här kan du se vad staden har för pictogram. Än så länge har vi bara ett axplock, men det kommer fyllas på.