Staden sparar vatten med ny digital tjänst
Helsingborgs stad har flera fotbollsplaner som behöver skötas. För att underlätta arbetet och spara på vattnet finns det nu en digital tjänst som visar när det är dags att vattna och gödsla fotbollsplanerna.
– Tjänsten sparar både tid och pengar, säger Thomas Huldt, verksamhetsutvecklare och IOT-produktägare på Helsingborgs stad. Tjänsten bidrar till att minska hur mycket vatten som går åt och sparar tid för personalen. De behöver inte längre åka ut och kontrollera om fotbollsplanerna behöver vattnas utan kan sköta om dem när det behövs.
Så fungerar det
Christian Olofsson är anläggningsföreståndare på Olympia, där plan 5 utrustats med sensorer i marken.
– Den största fördelen för oss är att vi direkt i mobilen får en indikation på fukten och temperaturen i marken. Det sparar en timmes arbetstid jämfört med att gå runt med fuktmätare och mäta manuellt, vilket vi annars gör.
I mobilen ser planskötarna även hur mycket regn det kommit senaste veckan och vad väderprognosen är för de kommande dagarna. På så vis kan de bättre planera skötseln och undvika att bevattna i onödan.
– Detta är superviktigt, vi vattnar ju med kranvatten, säger Christian Olofsson.
En av stadens innovationer
Den nya tjänsten bidrar till att spara på dricksvattnet, el, transportkostnader och gödning. Den bidrar också till att gräsplanerna blir grönare längre in på säsongen.
Detta är en av stadens IOT-produkter, Internet of Things. Med IOT menas vardagsföremål som till exempel hushållsapparater, maskiner, och byggnader som har inbyggd elektronik och uppkoppling. Det gör att de kan styras eller utbyta data över nätet.
Tjänsten har tagits fram av Helsingborgs stad i samarbete med Pingday.