Tommy Grundström: ”Det är föräldern själv som bestämmer hur ofta och länge vi ska ses”

Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Att få sitt barn placerat i familjehem eller på LVU-hem innebär en djup kris för föräldern. Fokus är att hjälpa barnet och den som blir familjehem får stöttning i detta. Men inte alla vet att även föräldern har rätt till stöd. Något som dessutom gagnar barnet.Tommy Grundström jobbar med något som kallas ”Fritt föräldrastöd” som syftar till att finnas för de föräldrar som fått sitt barn placerat.

Tommy Grundström på Familjehuset
Tommy Grundström på Familjehuset

Tommy Grundström möter upp i ett ombonat rum på Bruksgatan 29. Det står ”Familjehuset” på dörren och i lokalerna huserar även Blå kamelen och andra verksamheter som stödjer föräldrar och barn i olika åldrar. Fåtöljerna är gröna och kaffet rykande varmt. Här tar Tommy emot föräldrar som av olika anledningar fått sitt barn placerat.

Tommy är bollplank, ger stöd och råd

– Det är föräldern själv som bestämmer hur ofta och länge vi ska ses. Det går också bra att höras via telefon eller sms. Jag är bollplank inför möten med myndigheter, kan ge stöd och råd om hur processen fungerar men inte minst bekräfta och stödja föräldrar i den kris de befinner sig i.

Han har själv ett långt yrkesliv bakom sig inom socialtjänsten – bland annat som chef på familjehemsenheten.

– Vi hade och ska ha ett barnfokus och våra insatser kretsar kring de barn som far illa. När jag tänker tillbaka vet jag att vi inte sällan såg föräldrarna som ett störande element. Något som jag verkligen har fått omvärdera.

Bakgrunden till att få sitt barn placerat kan handla om psykisk ohälsa, missbruk eller att inte klara av sitt barn med problematik som kriminalitet och/eller diagnoser.

– Oavsett, föräldrar som fått sitt barn placerat är i ilska, förtvivlan och chock. Inte sällan känner de sig usla och på botten av tillvaron. Och det går ut över barnet, även när det blivit placerat, säger Tommy.

På Fritt föräldrastöd får föräldern också hjälp att förstå vad som står i socialtjänstutredningen.

– Många föräldrar har inte ens läst sin egen utredning. Det är för smärtsamt för dem och de uttrycker att det bara står hur dålig man är som förälder. Många ställer frågan: ”vad kräver soc av mig? Vad ska jag göra för att barnet ska flytta hem igen?” Genom att hjälpa föräldrarna att ställa dessa frågor och bena ut dem så startar processen. Det behöver ske för att vi ska kunna ta ett steg framåt. Det måste uppstå en början och ett samarbete.

Barnet behöver en stabil förälder

Ett barn som blivit placerat behöver ironiskt nog en tillräckligt stabil förälder på avstånd.

– När föräldern får hjälp i sin kris, den kan komma direkt eller som skov senare, underlättas umgänget med barnet. Att föräldern landar i situationen som den är och därmed kan hjälpa sitt barn att komma tillrätta i familjehemmet. Det är så värdefullt när föräldern kommer till den punkt då de kan säga till sitt barn ”det är ok att du bor där nu. Jag ser att du har det bra.” Då blir barnet lugnare och kan slappna av. Annars är det risk att barnet hamnar i dragkampen mellan föräldern, socialtjänsten och familjehemmet.

Varje utredare och barnhandläggare ska regelbundet gå igenom en förälders rätt till stöd och hjälp. Barnet behöver en förälder som är nykter, psykiskt stabil, har någonstans att bo och kan försörja sig. Föräldern behöver även hjälp med själva föräldraskapet. ”Vem är jag nu när mitt barn är placerat?” Och att kunna landa i att vara förälder på avstånd. Allt detta kan Fritt föräldrastöd hjälpa till med.

– Sen finns det exempel då föräldern inte ska träffa sitt barn för att det kan vara farligt för barnet. Det kan handla om svår psykisk ohälsa, misshandel eller annat. En del föräldrar kommer hit med förhoppningen att jag ska hjälpa dem få hem barnet men det är jag tydlig med att jag inte kan. Jag kan däremot hjälpa till att etablera ett bra samarbete med soc så att föräldern kan skapa bra relationer med familjehemmet. Det är win-win för alla, säger Tommy.

Text: Pernilla Gudmundsson

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.