Vänlig toalett gör det lätt att hitta rätt för alla

Något som kan kännas självklart för många, som att besöka en offentlig toalett, kan vara ett väldigt utmanande projekt för någon med en kognitiv sjukdom. Vad betyder alla skyltar, hur hittar jag tvålen, och kommer jag säkert ut igen? I sin strävan mot god livskvalitet för alla invånare har Helsingborgs stad tagit fram sin allra första ”vänliga toalett”. En toalett som är särskilt vänlig och anpassad för personer med kognitiv sjukdom.

vi inviger den vänliga toaletten
Maria Rosendahl från vård- och omsorgsförvaltningen, Karin Nilsson kognitiv konsult och Silviasyster samt Lars Konrad deltagare på en dagverksamhet inviger den vänliga toaletten.

Över tvåtusen helsingborgare lever med någon form av demenssjukdom, en siffra som beräknas överstiga tretusen år 2030. I enlighet med Helsingborgs stads ambition om att erbjuda sina invånare god livskvalitet, har en förvaltningsöverskridande grupp sedan ett par år tillbaka arbetat med projekt som dels handlar om att öka kunskapen om kognitiva sjukdomar, dels ge invånare med dessa behov fler platser i staden. En av dessa platser är Minnenas och kunskapens trädgård i Husensjö park, som invigdes under stadsmässan H22 år 2022. En annan plats, som nyligen blev klar, är den vänliga toaletten. Också den finns på Husensjö.

Den vänliga toaletten är trygg och enkel att använda

– Den vänliga toaletten är en offentlig toalett som särskilt är framtagen för att det ska kännas tydligt, enkelt och tryggt för personer med kognitiv sjukdom att besöka den. Samtidigt är det en toalett för alla, berättar Paulina Svenstrup, landskapsarkitekt på stadsbyggnadsförvaltningen i Helsingborgs stad.

Toaletten har tagits fram av en arbetsgrupp med forskare från Lunds universitet och medarbetare från stadsbyggnadsförvaltningen och vård- och omsorgsförvaltningen. De har tillsammans planerat för, undersökt behov och till slut tagit fram designen för den vänliga toaletten. Arbetet har inneburit många samtal med målgruppen, fokusgrupper och ”studiebesök” på olika offentliga toaletter tillsammans med vårdtagare och anhöriga. I samtalen har det framkommit vad målgruppen tycker är bra eller svårt, vad som känns tryggt eller otydligt.

– Något som är vanligt på offentliga toaletter är att ha integrerade funktioner i väggen. Detta kräver emellertid en skylt för att man ska förstå hur man ska interagera med funktionen. På den vänliga toaletten har vi försökt att tänka tvärtom, och i stället ha funktioner utanpåliggande för att göra det tydligare. Vi har även valt produkter som är ärliga i sin design, det vill säga att en kran ser ut som en kran och en tvålpump som en tvålpump. På detta sätt minimerar vi antalet informationsskyltar, användningen blir så pass tydlig att skyltar inte behövs, säger Frida Wadle, som under projektet var anställd som vårdinnovatör. Nu är hon projektledare, på vård- och omsorgsförvaltningen.

Viktigt att lätt kunna att ta sig ut

– I arbetsgruppen trodde vi först att en viktig faktor var att enkelt kunna låsa om sig, men det visade sig att det för målgruppen var mycket viktigare att känna att det är enkelt att låsa upp, att ta sig ut. Därför har den vänliga toaletten utrustats med ett manuellt låsvred och fönsterglas i dörren, så att dagsljuset ger ytterligare tydlighet om ute respektive inne, säger Paulina Svenstrup.

Andra faktorer som fått spela roll för den vänliga toaletten, är att den ska kännas välkomnande och likna hemmiljön. Varma färger har valts, toalettstol och handfat är målade i vitt för att efterlikna porslin och det finns dekorativ grönska målad på en av väggarna. Själva byggnaden går också i en varmröd ton, har få men tydliga skyltar och handtaget lyser grönt eller rött för att visa om det är ledigt. När dörren öppnas börjar musik spelas och det första man ser är själva toalettstolen, allt för göra miljön så tydlig och inbjudande som möjligt.

Den här delen av hemsidan visar innehåll från YouTube. Genom att fortsätta godkänner du GDPR och Sekretesspolicyn.

Se film om den vänliga toaletten på Youtube

God livskvalitet för alla

Den vänliga toaletten är en del i Helsingborgs stads strävan mot att bli ett mer demensvänligt samhälle, som i sin tur bottnar i stadens mål om att skapa god livskvalitet för alla sina invånare.

Projektet är ett samarbete mellan flera förvaltningar i Helsingborg och Lunds universitet genom Socialhögskolan och CASE (Centre for Ageing and Supporting Environments). En utgångspunkt för samarbetet är att med målgruppens behov i centrum utforska vad förvaltningar, bolag och näringsliv kan göra tillsammans för att skapa värde för invånarna.

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.