Ansökningsprocessen för den anpassade skolan

Här hittar du information om barnets rätt till mottagande i den anpassade skolan (tidigare särskolan). Du får också veta hur ansökningsprocessen går till.

Hur går det till att bli mottagen i den anpassade skolan?

När det finns starka misstankar om att eleven tillhör målgruppen för den anpassade skolan bjuder rektor in vårdnadshavare och samordnaren från Mottagningsteamet i anpassad skola på centrala Elevhälsan. Ofta har skolan redan konstaterat att eleven inte når grundskolans kunskapskriterier och en psykologisk bedömning har fastställt att eleven har diagnosen intellektuell funktionsnedsättning.

Det kan vara olika vem som ställer frågan om ett barn har rätt att gå i anpassad skola. Initiativet kan exempelvis komma från elevens vårdnadshavare eller från pedagogisk personal.

Rektor ansvarar ta fram en utredning bestående av fyra bedömningar och att bedömningarna skickas in till Mottagningsteamet för anpassad skola.

  • Pedagogisk bedömning
  • Psykologisk bedömning
  • Medicinsk bedömning
  • Social bedömning

Båda vårdnadshavare ansöker om Prövning av rätten till att bli mottagen i anpassad grund- eller gymnasieskola, i e-tjänsten (helsingborg.se)  Saknar du svenskt personnummer? Be i stället om att ansöka på papper genom att skicka e-post till samordnaren för Mottagningsteamet för anpassad skola.

Mottagningsteamet för anpassad skola gör en samlad bedömning och elevhälsans chef beslutar om mottagande och huvudsaklig inriktning (ämnen eller ämnesområden) för eleven.

Vårdnadshavarna bestämmer om de vill lämna sitt medgivande till att barnet tas emot i den anpassade skolan. Båda vårdnadshavare måste vara överens.

Rektorerna i Ledningsnätverket för anpassad skola erbjuder eleven plats i den anpassade skolan.

Har du frågor om ansökningsprocessen till den anpassade skolan?

Kontakta samordnaren i Mottagningsteamet för anpassad skola i Helsingborg.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.