Helsingborgs stad vinner Stora Kommunikationspriset

Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Staden får pris för kampanjen ”Bakom varje Eva finns en Lena”. Syftet är att rekrytera fler gode män eftersom det finns ett stort behov. En god man hjälper den som inte själv kan sköta sin ekonomi eller sina kontakter med myndigheter, kanske på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning.

Kommunikations- och näringslivsdirektör Fredrik Wahrolén och grafiker Fredrik Andersson tog emot priset på Sveriges kommunikatörers gala onsdagen 26 april. Foto: Nathalie Malic
Kommunikations- och näringslivsdirektör Fredrik Wahrolén och grafiker Fredrik Andersson tog emot priset på Sveriges kommunikatörers gala onsdagen 26 april. Foto: Nathalie Malic

– Det här är Sveriges finaste branschpris och ett stort erkännande för det fina interna teamarbete som ligger bakom kampanjen, säger Fredrik Wahrolén, kommunikations- och näringslivsdirektör i Helsingborgs stad.

Staden får Stora Kommunikationspriset i kategorin “Bästa påverkanskommunikation”.

Juryns motivering

Helsingborgs stad når ett fantastiskt resultat i en fråga som normalt sätt är underbevakad och underkommunicerad. Genom en kampanj som är modig, smart, enkel och samtidigt kontroversiell lyckas de på ett medmänskligt sätt sätta fingret på vad som är drivkraften bakom att bli en god man. Resultatet är att ett stort antal äldre, sjuka och funktionsnedsatta människor kan få den hjälp med sin ekonomi och sin vardag som de har rätt till och att de barn som saknar föräldrar får någon som ser till deras bästa.

Anmälningarna för att bli god man har ökat med 400 procent

Från kampanjstarten i december 2022 och fram till nu har staden fått in 170 intresseanmälningar, drygt 40 per månad. Det är en ökning med hela 400 procent jämfört med en vanlig månad. Många av de sökande berättar att de länge har tänkt att de skulle vilja bli god man, men tack vare kampanjen har de anmält sig. Läs mer om god man.

– I kampanjen lät vi Lena och Eva stå i centrum och berätta sin historia, säger Fredrik
Wahrolén. Lena är Evas gode man i verkliga livet och det har bidragit till att göra kampanjen
så framgångsrik. Den visar både hjärta, känslor och verkliga personer vilket var ett vinnande
koncept.

Se filmen från kampanjen ”Bakom varje Eva finns en Lena” på Youtube.

Den här delen av hemsidan visar innehåll från YouTube. Genom att fortsätta godkänner du GDPR och Sekretesspolicyn.

Kampanjen har tagits fram av överförmyndarenheten tillsammans med avdelningen för kommunikation och näringsliv på stadsledningsförvaltningen, utan externa konsulter.

Om priset

Så ser priset ut. Konstnären och designern Martin Bergström har formgivit prisstatyetten som delas ut under galan. Samtliga statyetter är tillverkade i glas och har två olika färgkombinationer, grönt och svart samt guld och svart. Statyetten i grönt och svart delas ut till vinnare av Stora Kommunikationspriset. Hederspriset är i guld och svart. Foto: Sveriges kommunikatörer
Så ser priset ut. Konstnären och designern Martin Bergström har formgivit prisstatyetten som delas ut under galan. Samtliga statyetter är tillverkade i glas och har två olika färgkombinationer, grönt och svart samt guld och svart. Statyetten i grönt och svart delas ut till vinnare av Stora Kommunikationspriset. Hederspriset är i guld och svart. Foto: Sveriges kommunikatörer

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.