Du kan få kommunens fakturor som e-faktura eller till din digitala brevlåda
Du kan redan nu få dina fakturor från Helsingborgs stad som e-faktura, från och med den 1 april är det också möjligt att ta emot fakturor i din internetbank eller i din digitala brevlåda. Båda lösningarna sparar tid och är bättre för klimatet. Du kan fortsätta ta emot pappersfakturor som tidigare om du vill, men vi tjänar alla på en digital variant till din digitala brevlåda eller internetbank. Här kan du läsa hur du gör om du vill betala dina fakturor digitalt.
Betala räkningar med e-faktura
E-fakturor är ett system för att hantera elektroniska fakturor. Det ger dig möjlighet att godkänna en betalning innan pengarna dras från ditt konto. En e-faktura för privatpersoner har samma utseende och innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.
Om du vill ha dina fakturor digitalt istället för på papper: Logga in på din internetbank direkt och anmäl via deras anmälningsfunktion för e-faktura.
Så gör du om fakturan inte är ställd till dig
Du kan anmäla dig som mottagare för e-faktura även om fakturan inte är ställd till dig personligen. Till exempel om du betalar fakturor åt en anhörig och vill få hens fakturor som e-fakturor direkt till din internetbank.
Gör på samma sätt som vi beskrivit ovan. Följ därefter instruktionerna i din internetbank hur du ska göra när du vill ha e-fakturor där någon annan än du är kund. Läs mer om digitala fakturor.
Betala räkningar med digital brevlåda
En digital brevlåda är en slags e-tjänst, antingen webbaserad eller via mobilapp. Med en digital brevlåda får du post från Skatteverket och andra myndigheter digitalt i stället för på papper. Du loggar in med hjälp av e-legitimation, mobilt bank-id.
Digitala fakturor sparar tid
Båda lösningarna hjälper dig och oss att spara tid och är bättre för klimatet. Du kan fortsätta ta emot pappersfakturor som tidigare och då behöver du inte välja någon av de digitala alternativen, men vi tjänar alla på en digital variant till din digitala brevlåda eller internetbank.