Ny digital tjänst gör det lättare att förebygga fuktskador

När det stormar ute fastnar det lätt löv och andra saker i hängrännorna i stadens lokaler. Det kan leda till att det blir stopp i rännorna, att de svämmar över och orsakar fuktskador på fasaden.

Det kan vara svårt att upptäcka problem med hängrännor. De sitter ofta högt upp på byggnader. Att ordna med liftar och avspärrningar för att kolla läget kostar både tid och pengar. För att lösa detta pågår därför ett pilotprojekt i staden.

– En av fastighetsförvaltningens största utmaningar är att få våra pengar för underhåll att räcka till alla insatser vi behöver göra på stadens fastigheter, säger Daniel Edenström administrativ chef på fastighetsförvaltningen. Igensatta hängrännor kan över tid leda till fuktskadade fasader vilket är väldigt kostsamt. I projektet testar vi ifall vi digitalt kan hålla koll på våra hängrännor och på så sätt snabbare åtgärda om det behövs innan fasad och byggnad tar skada.

En tjänst håller på att utvecklas tillsammans med Pingday och Lindab.

– Lösningen är att att placera läckage-sensorer i hängrännorna. Så blir det lättare att upptäcka problem i tid säger Thomas Huldt, som är verksamhetsutvecklare och produktägare för IOT-produkter på stadens digitaliseringsavdelning. Sensorerna varnar om det blir stopp i rännorna. Det gör att vi kan minimera antalet dyrbara inspektioner och att staden sparar både tid, pengar och resurser.

Tjänsten testas nu på tre skolor i staden: Ringstorp, St Jörgen och Raus Planteringsskola. Pilotprojektet beräknas pågå till och med mars–april 2023.

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 - 17.00

Torsdag: 08.00 - 18.00

Fredag: 08.00 - 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Mejla

Få svar inom 24 timmar
kontaktcenter@helsingborg.se.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.