Vi har byggt om för säkrare trafik i Ödåkra
Under hösten 2024 har vi byggt om för säkrare trafik på fyra platser i Ödåkra. Det har vi gjort för att det ska bli enklare och säkrare att ta sig fram, framför allt för den som går och cyklar.
När Västkustbanan byggdes ut förändrades även infrastrukturen i Ödåkra. Därför behöver vi se över och knyta samman olika delar av orten genom att bygga säkra och trygga gång- och cykelpassager.
Stora delar av arbetet var klart i början av december 2024. Därefter återstår mindre arbeten med bland annat skyltar och planteringar.
Det här har vi gjort
Vi har byggt om fyra gång- och cykelpassager på olika platser i Ödåkra så att det blir säkrare och tryggare för den som går och cyklar.
Korsningen Björkavägen/Centralgatan/Palmgatan
- Vi har byggt om de två övergångsställena på platsen, det över Centralgatan och det över Björkavägen så att de blir säkrare och tydligare. Övergångsstället över Centralgatan har fått en mittrefug medan vi byggt avsmalnande klackar vid övergångsstället över Björkavägen.
- Vi har byggt om korsningen vid Björkavägen och Centralgatan för att göra det tydligare att huvudleden fortsätter in på Centralgatan.
- Vi har gjort Björkavägen och Palmgatan smalare vid korsningen och anlagt små planteringsytor där.
Karta Björkavägen/Centralgatan/Palmgatan
Vi behöver ditt godkännande för att ta dig vidare
Den här delen av hemsidan visar innehåll från ArcGIS. Genom att fortsätta godkänner du GDPR och Sekretesspolicyn.
Centralgatan vid centrum
- På Centralgatan ansluter ett av Ödåkras viktiga cykelstråk till det nybyggda stationsområdet. Vi har därför byggt ett upphöjt övergångsställe med cykelöverfart, taktila stråk och kompletterande belysning över Centralgatan vid pizzerian.
- Vid den tidigare busshållplatsen har vi tagit bort väderskyddet och cykelpollarna och skapat en gräsyta där det tidigare legat betongplattor.
Karta Centralgatan
Vi behöver ditt godkännande för att ta dig vidare
Den här delen av hemsidan visar innehåll från ArcGIS. Genom att fortsätta godkänner du GDPR och Sekretesspolicyn.
Fleningevägen vid Frostgatan
Området norr om norr om Fleningevägen har få lekvärden och behöver knytas ihop med området söder om vägen för att öka barns rörelsefrihet. Passagen vid Frostgatan ligger också i närheten till en ridanläggning, som många behöver kunna ta sig till på ett säkert sätt.
Vi har därför byggt ett upphöjt övergångsställe med cykelöverfart och taktila stråk över Fleningevägen precis väster om Frostgatan. Vi har också kompletterat belysningen och asfalterat gång- och cykelvägen som går parallellt med Frostgatan.
Karta Fleningevägen vid Frostgatan
Vi behöver ditt godkännande för att ta dig vidare
Den här delen av hemsidan visar innehåll från ArcGIS. Genom att fortsätta godkänner du GDPR och Sekretesspolicyn.
Plutogatan vid gång- och cykelvägen mot fotbollsplanerna
- Vi har byggt ett upphöjt övergångsställe med cykelöverfart, taktila stråk och kompletterande belysning över Plutogatan vid gång- och cykelvägen mot fotbollsplanerna.
- Tidigare var Plutogatan smalare precis vid överfarten. Den avsmalningen tog vi bort i samband med att vi byggde om.
Karta Plutogatan
Vi behöver ditt godkännande för att ta dig vidare
Den här delen av hemsidan visar innehåll från ArcGIS. Genom att fortsätta godkänner du GDPR och Sekretesspolicyn.
Taktila stråk
Taktila stråk är de färdvägar som gravt synskadade och blinda kan känna sig fram på. Ledstråken känns av med vit käpp, och eventuellt också med fötterna genom skosulorna.
Observera att din kommentar blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra.
I det här formuläret samlar vi in personuppgifter om dig för att [det formuläret ska användas till]. Uppgifterna kommer inte att hanteras för något annat syfte, och kommer att raderas när [ärendet är avslutat]. Läs om hur Helsingborgs stad hanterar personuppgifter.
Ange din e-postadress för att få återkoppling på din feedback.