Vi bygger om gång- och cykelbana och upphöjda korsningar på Gustavslund
Från den 10 augusti arbetar vi med att bredda gång- och cykelbanan mellan Hortensiagatan och Birkagatan för att det ska bli lättare att mötas på sträckan. I samband med detta bygger vi upphöjda gång- och cykelöverfarter på Magnoliagatan och Lagerhäggsgatan samt färdigställer den befintliga upphöjda korsningen på Hortensiagatan. Går det som planerat blir vi helt klara i månadsskiftet oktober-november.
Vi bygger om vid gång- och cykelbanan mellan Hortensiagatan och Birkagatan för att öka trafiksäkerheten i området och efter önskemål som framkom i samband med dialoger med boende på Gustavslund under hösten 2025.
Det här gör vi
- Vi gör gång- och cykelbanan mellan Hortensiagatan och Birkagatan bredare för att det ska bli lättare och säkrare att mötas.
- Vi bygger två upphöjda gång- och cykelöverfarter på samma sträcka, en på Magnoliagatan och en på Lagerhäggsgatan.
- Vi skapar ett övergångsställe vid korsningen på Hortensiagatan genom att måla markeringar i gatan och sätta upp trafikskyltar.
- Flyttar ett antal belysningsstolpar för att kunna göra gång- och cykelvägen bredare, och sätter upp en ny belysningsstolpe i korsningen Magnoliagtan.
- I slutet av projektet lägger vi ny fin asfalt på gång- och cykelbanan.
Så påverkas du
- Vi stänger tillfälligt av gång- och cykelbanan mellan Hortensiagatan och Birkagatan. Du som går eller cyklar får välja en annan väg från början av augusti och ett par veckor framåt.
- När vi bygger de upphöjda gång- och cykelöverfarterna på Magnoliagatan och Lagerhäggsgatan behöver vi stänga av gatorna för trafik under tiden arbetet pågår. Du som kör behöver då välja en annan väg, följ hänvisningar på plats
- Vi planerar att bygga den upphöjda korsningen på Magnoliagatan mellan den 22 september till den 29 september och öppna Magnoliagatan för trafik därefter.
- Vi planerar att bygga den upphöjda korsningen på Lagerhäggsgatan mellan den 5 oktober och 13 oktober och därefter öppna gatan för trafik igen.
- När vi målar vägmarkeringar och sätter upp skyltar vid överfarten på Hortensiagatan, preliminärt 16 oktober till 21 oktober begränsar vi framkomligheten i perioder.