Vi ser barnen som världsmedborgare där olikheter är en tillgång och välkomnar en mångfald hos både barn och pedagoger.
På förskolan finns 8 grupper, där de yngre barnen har en egen hemvist och de äldre barnen har sina hemvister.
Vi arbetar i smågrupper för att skapa goda förutsättningar för dialog, lek och lärande. För oss är det viktigt att barnen har inflytande och demokratiska möjligheter att påverka sin utbildning. Pedagogerna uppmuntrar barnen i att upptäcka och förstå omvärlden i både lek och projekt.
Våra öppettider är ramtider då vi håller öppet utifrån behov.
Vi har fantastiska möjligheter till lärande och upptäckande både inomhus och utomhus. Barnen har tillgång till spännande lärmiljöer där de kan leka och lära med alla sina sinnen.
Gården är stor och lummig och indelad i två delar. De yngre barnen som sover gör det utomhus i sängar.
Nyfikenhet och kreativitet är bästa vägen till kunskap. Vi utgår från att barn är nyfikna och kompetenta, och arbetar dagligen med att bekräfta och stimulera barnen för att utveckla deras självkänsla och självförtroende. Utbildningen är utformad utifrån barnens nyfikenhet, tankar och funderingar. Vi utgår från att alla är olika och har olika förutsättningar, därför lyssnar vi på och uppmärksammar varje barn som den unika individ det är.
Leken är viktig för barns utveckling och lärande. Lärmiljöerna på förskolan är därför uppbyggda för att stimulera, fånga barnens intresse och uppmärksamhet samt öka deras koncentration och uthållighet i lek och utforskande. Lärmiljöerna och pedagogerna stimulerar barnen till varierad lek och inspirerar till många olika möten med material för att upptäcka, utforska, skapa och konstruera. Materialet är tillgängligt och synligt för att utmana barnens fantasi och kreativitet.
Vi utvecklar och utmanar barnen i deras språk och kommunikation för att de ska kunna sätta ord på sina tankar och känslor. För oss är det viktigt att ge barnen nya upplevelser och erfarenheter i vår närmiljö och stad. Vi lämnar ofta förskolan för att upptäcka olika naturmiljöer, staden och kulturevenemang. I mötet med nya platser lär vi oss nya ord och begrepp som vi tar med oss till förskolan för reflektion och nya kunskaper.
Vid introduktionen samarbetar vi för att skapa förutsättningar för en god introduktion för dig och ditt barn.
Planen för hur introduktionen ser ut gör vi tillsammans. Det ser olika ut för olika barn och familjer och syftet är en god introduktion där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna.
För oss är det viktigt att du och ditt barn känner trygghet och trivs med vår verksamhet. Utifrån vår plan för att främja likabehandling och motverka diskriminering och annan kränkande behandling arbetar vi förebyggande för att motverka alla former av kränkningar.
Följ ditt barns utveckling och håll kontakten via Skolportalen I vår digitala lärplattform kan du följa barnets utveckling och få information om förskolan. Du hittar de flesta av våra pedagogiska system och tjänster på skolportalen.helsingborg.se, där du till exempel kan anmäla frånvaro och se ditt barns schema.
Därför ska du välja en av våra kommunala förskolor
Barn i Helsingborg är framtidsbyggare. Därför lär vi för livet, inte för stunden.
Vi inspirerar våra barn och ungdomar att hämta in och utveckla kunskap så att
de blir väl rustade för en framtid som vi inte ens kan föreställa oss idag.
Helsingborgs stads skolor är våra drygt hundra kommunala grundskolor,
förskolor, anpassade skolor och gymnasieskolor. Här jobbar tusentals
medarbetare för att hjälpa varenda barn att lyckas. Tillsammans ska vi skapa
den bästa skolan för varje barn och elev.
När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.