Vad säger helsingborgarna?

För att veta vad vi ska tänka på när vi bygger och vad vi behöver, vände vi oss till dem som kommer att använda lokalen. Båda de som kommer idag men också de som kan komma i framtiden.

Vem har vi pratat med?

Barn och ungdomar, familjer, skolor, personer med funktionsvariationer, föreningar, seniorer, våra medarbetare i staden och bibliotekets personal, och många fler helsingborgare som är intresserade.

Vi har haft intervjuer, enkäter och workshops på plats, ute i parken, på andra mötesplatser, ute i stan och även på skolor. Pandemin har inte minskat vårt arbete för att vi har fortsatt digitalt och genom intervjuer.

Vad har vi lärt oss?

Upplevda för- och nackdelar med vårt nuvarande stadsbibliotek

Minus

  • Ljud, ljus, temperatur
  • Olika målgrupper, behov och ljudzoner krockar med varandra.
  • För trångt, ”instängt”,
  • Behöver fler toaletter
  • Bibliotekets erbjudande är inte tydligt, behöver mer aktiviteter.

Plus

  • Digidel – handledning och tillgång till
  • Bokhallen
  • Böcker och utbud
  • Lugn och ro
  • Öppet för alla
  • Kunnig och vänlig personal

Framtidens bibliotek

Det framtida biblioteket ska vara en spännande, attraktiv och hållbar plats för alla invånare där de känner sig värdefulla, inkluderade och delaktiga.

Ledord

  • Inkluderande
  • Inspirerande
  • Möjliggörare
  • Invånarnas plats
  • Hållbarhet
  • Delaktighet och jämlikhet
  • Flexibilitet

Exempel på ytor

  • Makerspace/fixotek
  • Inspelning/gaming studio
  • Större hörsal
  • Studieplatser
  • Sittplatser
  • Flexibla ytor/torg
  • Barnavdelning

Förutsättningar och teman

  • Gränslöst mellan ute och inne.
  • Naturen är viktig, så som närheten till parken och havet.
  • Olika zoner för ljud och aktivitetsnivåer.
  • Flexibla mångfunktionella ytor.
  • Lekfullhet men inte lekplats.

Vad kan vi göra redan idag?

  • Bättre kommunikation kring vårt erbjudande och bibliotekets fyra prioriterade områden.
  • Utveckla aktiviteter och program och samarbeta med andra.
  • Hjälp med språk.
  • Fler mangaböcker, brädspel och böcker på olika språk.
  • Fler möjligheter att träffa andra och dela kunskap och erfarenheter.

Några citat

  • ”Mysig miljö som får en att känna sig välkommen” – barn
  • ”En central plats för helsingborgare att veta vad som händer i staden” – förening
  • ”Jag vill ha ett KIC: Kunskaps & Inspirations Central”- vuxen
  • ”att inte bygga för stort så man inte stör dem som är i parken och att man inte behöver vara 16 för att kunna spela” – barn
  • ”Lugn plats som inspirerar till ro, tanke och lite filosofi” – vuxen
  • ”Ett bibliotek skall det vara liv och rörelse i. Det skall hända saker här. En naturlig träffpunkt. Men givetvis skall det finnas lugna vrår. ALLA skall kunna träffas här ung som gammal. Olika arrangemang och träffar. Engagera små föreningar med föreläsningar. Allt från hur jag bemöter en hund till någon som varit i Amazonas djungler. Hur kläder har fungerat i olika tider till hur musiken har förändrats.” – vuxen

Vill du också vara med?

Du är varmt välkommen. Vi fortsätter vårt arbete och kommer att ha löpande aktiviteter och workshops. Klicka på ett nytt stadsbibliotek bland snabblänkarna nedan och fyll i formuläret så kontaktar vi dig.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Kontakta kommunen — en väg in

När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.

Helsingborgs stad i sociala medier:
Facebook
Instagram
Linkedin

Öppettider

Måndag–onsdag: 08.00 — 17.00

Torsdag: 08.00 — 18.00

Fredag: 08.00 — 17.00

Avvikande öppettider kan förekomma i samband med röda dagar, samt dag innan röd dag.

Chatta

Få svar direkt – chatta med en kommunvägledare.

Besök

Besök oss på Helsingborg Kontaktcenter på Stortorget 17.

Ring

Prata med en kommunvägledare på telefon 042-10 50 00.