Prislista bildbeställning ur Helsingborgs museers samling

Helsingborgs museer har över en miljon bilder i samlingen. De är lätta att hitta på vår webbplats. Är du intresserad av att beställa bilder är du välkommen att ta kontakt med oss. För att kunna leverera bilder till er tar vi ut en administrationsavgift, och ska bilderna användas kommersiellt tar vi ut en användningsavgift.

Prislistan nedan är för de vanligaste typerna av bildbeställning. Kulturmagasinet tar ut en avgift för att täcka arbetskostnad med mera. Prislistan uppdaterades och gäller från och med 2014-11-25.

Har du frågor om användning som inte täcks av informationen nedan kontakta eller 042-10 45 27.

Beställning av bilder för privat bruk

Privatpersoner, forskare, skolelever, ideella föreningar (icke-kommersiell användning) samt för bilder utan upphovsrätt*.
Befintlig digital lågupplöst fil 100 kronor inklusive moms.
Nyskannad eller redigerad digital fil 450 kronor inklusive moms.

* Vissa bilder som finns i Helsingborgs museers fotodatabas Carlotta har utgången upphovsrätt. Dessa bilder kan du, efter kontroll med Kulturmagasinet om upphovsrätt, spara ner som lågupplöst fil från nätet.

Beställning av bilder för kommersiellt bruk

OBS! Alla nedanstående priser för kommersiell användning är exklusive moms, 25 procent av priset tillkommer.

Böcker, tidningar, informationsblad, kundtidningar och nyhetsblad

Beroende på storlek och upplaga:
1000 kronor för bild inne i tidningen/boken
2000 kronor för omslag/uppslag i tidningen/boken

Annonser

Mindre bild 3000 kronor.
Halvsida 4000 kronor.
Helsida 6000 kronor.
Omslag/uppslag 8000 kronor.

Vykort, affischer

Beroende på storlek och upplaga, från 1000 kronor.

Utställningar, mässor eller liknande

Kortare tid än 3 månader 1000 kronor/bild.
3-12 månader 2000 kronor/bild.
Permanent 3000 kronor/bild

Rabatter kan ges till informativa utställningar av ideell eller historisk karaktär.

Bildspel

1-10 bilder  600 kronor/bild.
Större antal bilder enligt särskild överenskommelse.

Kommersiellt/första sidan, 4000 kronor/bild.
Underliggande sidor, 2000 kronor/bild.
Icke kommersiellt/första sidan, 2000 kronor/bild.
Underliggande sidor, 1000 kronor/bild

Priserna gäller publicering i max ett år. Inskanning av bild sker med upplösning 72 dpi.

TV

Rikstäckande visning, 1200 kronor/bild.
Lokal visning, 600 kronor/bild.