Vi är en förskola på Adolfsberg inspirerad av Reggio Emilias filosofi. Våra engagerade och kompetenta pedagoger inspirerar barnen till nyfikenhet, lek och lärande i en kreativ och utvecklande miljö.
Äppelgårdens förskola, vy från gården
Äppelgårdens förskola, vy från gaveln
Snabba fakta
Ca 80 barn
5 avdelningar
Adolfsberg
Öppettider: 06:00 - 18:00
Reggio Emilia-inspirerad
Egen kock
Naturgård
Autismspektrumtillstånd
Besök oss
Välkommen att ringa och boka tid för en visning. Om du är intresserad av en plats på avdelningen Oasen, vår verksamhet för barn med autism, vänligen kontakta biträdande rektor på telefon 0709-70 07 86 eller e-post camilla.lingemo@helsingborg.se.
Äppelgårdens förskola ligger naturskönt inbäddad bland gamla äppelträd med ett skogsområde som granne.
På Äppelgårdens förskola har vi åldersindelade avdelningar för yngre och äldre barn. Oasen är en avdelning med plats för sex barn med autism. Vi samarbetar mellan avdelningarna och barn och pedagoger känner varandra väl. Vi arbetar i mindre grupper så att både barnet och gruppen kan vara aktiva i sitt eget lärande. Vi ger också barnen olika kulturella upplevelser och besöker kulturevenemang i staden.
Vi hämtar inspiration från Reggio Emilia-filosofin. Reggio Emilia-filosofin har en djup respekt för barnet och en övertygelse om att alla barn föds rika och intelligenta med en stark inneboende drivkraft att utforska världen. Vi ser barnen som aktiva huvudpersoner i de processer som formar deras uppväxt och utveckling till demokratiska världsmedborgare.
Vår lärmiljö Barn lär och utvecklas i samspel med den sociala, pedagogiska och fysiska miljön som de vistas i och tillgången till olika material ger barnen möjlighet att gestalta det de vill uttrycka. Därför är våra lärmiljöer lättillgängliga för barnen och lockar dem till utforskande och nya upptäckter i meningsfulla relationer mellan varandra och mellan barn och pedagogerna. Vi varierar och utvecklar lärmiljöerna utifrån barnens intressen och behov och barngruppens pågående projekt.
Våra öppettider är ramtider då vi håller öppet utifrån behov.
Vi samarbetar med Adolfina förskola och Veingegatans förskola. Under julen och sommarveckorna i juli slår vi ihop våra verksamheter på en av förskolorna. Personalen har sex studiedagar. Då erbjuder vi omsorg på någon annan förskola vid behov.
Barnens lust, nyfikenhet och kreativitet präglar vår undervisning, där leken får ta stor plats. Här kommer ditt barn att utveckla sin kreativitet, lärandeidentitet, upptäcka sin omvärld och skapa nya relationer.
I vår utbildning väver vi ihop lek, undervisning, lärande och omsorg och bildar en helhet.
Så arbetar vi med förskolans läroplan
Pedagogernas och barnens samspel bygger på demokratiska former, respekt och förståelse för alla människors lika värde och de mänskliga rättigheterna.
Våra kompetenta och engagerade lärare och pedagoger arbetar tillsamman med barnen utifrån barnens intressen i olika projekt. Utifrån barnens tankar skapar vi ny fördjupad kunskap tillsammans i olika sammanhang.
Vi lär barnen att skapa relationer till naturen, värna om växter och djur. Därför är vår gård en viktig lärmiljö, där barnen kan odla, undersöka och uppleva en mångfald av sinnesintryck i olika former, färger, dofter och smaker. De lär sig att värna om jordens resurser genom minskat matsvinn, mer återbruksmaterial och minskad användning av plast. Och självklart använder vi elcyklar vid utflykter.
Genom pedagogisk dokumentation följer vi barns lärprocesser. Vi reflekterar med barnen både gemensamt och enskilt. Det ger barnen större delaktighet och inflytande över sin dag.
Vid inskolningen lägger vi grunden till ditt barns trygghet. Vi arbetar medvetet för att alla barn ska känna sig sedda och som en viktig del av gruppen.
Under inskolningen är du med på förskolan för att ditt barn ska lära känna miljön och pedagogerna i sin takt. Vi vill också ta del av all den kunskap du har om ditt barn och berätta om hur förskolan fungerar. Under inskolningen får ditt barn successivt vänja sig vid att vara på förskolan utan förälder. Detta tar olika lång tid för varje barn och därför kan inskolningstiden variera något.
Vi arbetar ständigt med att skapa trygga miljöer för barnen. I vår plan för att främja likabehandling och motverka diskriminering och annan kränkande behandling berättar vi vad vi gör för att barnen inte ska bli kränkta eller illa behandlade. Kontakta oss om du vill ta del av planen.
När du lämnar ditt barn på morgonen och när du hämtar på eftermiddagen pratar vi gärna om hur barnets dag har varit och vad ditt barn har arbetat med. Vi erbjuder uppföljningssamtal en tid efter inskolningen och utvecklingssamtal minst en gång om året. På utvecklingssamtalet diskuterar vi tillsammans ditt barns lärande och utveckling. Du är välkommen att vara med på förskolan när du vill.
Följ ditt barns utveckling I vår digitala lärplattform kan du följa barnets utveckling och få information om förskolan. Du hittar de flesta av våra pedagogiska system och tjänster på skolportalen.helsingborg.se, där du till exempel kan anmäla frånvaro och se ditt barns schema.
Oasen är vår avdelning för barn med autism. Vi tar emot barn som är cirka 3–6 år. Vi har plats för sex barn med svårigheter inom autismspektrumområdet som är i behov av extra insatser för sin utveckling.
På Oasen får barnen stöd av utbildade förskollärare och barnskötare med lång erfarenhet av att arbeta med förskolebarn. Det finns god kompetens i att möta barn med autism och andra funktionsnedsättningar. Vi anpassar verksamheten individuellt efter vad just ditt barn behöver, samt i att använda alternativa sätt att kommunicera. Följ Oasen på Instagram.
Så arbetar vi på Oasen
Vi erbjuder en liten barngrupp med tydliga rutiner och en lugn, strukturerad miljö med möjlighet att få extra stöd.
Vi har stor möjlighet till individuell anpassning. Varje barn har eget arbetspass varje dag tillsammans med en pedagog där vi arbetar med individuellt anpassade uppgifter utifrån vad varje barn behöver.
Vi arbetar projektbaserat utifrån läroplanen och utgår alltid från barnens intressen och behov. Vi ser barnet som kompetent och arbetar med barns inflytande och självständighet i alla områden av vår undervisning.
Vi använder tecken och/eller bilder som stöd och strukturerar dagen med hjälp av bildschema. Vi har god kunskap i att använda och utveckla bildkommunikation och vi arbetar mycket med att stödja barnets språkutveckling. Vi arbetar med att hitta ett sätt för varje barn att kunna kommunicera genom att erbjuda många alternativ.
Vi lägger stor vikt vid att barnen får utveckla sin självständighet genom att till exempel klä på och av sig, tvätta sig, gå på toaletten, lägga upp mat och äta själv. Barnen får förutsättningar att klara rutinsituationer och deras självkänsla stärks när de får uppleva att de lyckas.
Därför ska du välja en av våra kommunala förskolor
Barn i Helsingborg är framtidsbyggare. Därför lär vi för livet, inte för stunden.
Vi inspirerar våra barn och ungdomar att hämta in och utveckla kunskap så att
de blir väl rustade för en framtid som vi inte ens kan föreställa oss idag.
Helsingborgs stads skolor är våra drygt hundra kommunala grundskolor,
förskolor, anpassade skolor och gymnasieskolor. Här jobbar tusentals
medarbetare för att hjälpa varenda barn att lyckas. Tillsammans ska vi skapa
den bästa skolan för varje barn och elev.
När du kontaktar oss är det kommunvägledarna på Helsingborg kontaktcenter som tar hand om dina frågor. Ditt ärende sparas och blir en allmän handling som kan komma att läsas av andra. Du hittar information om hur Helsingborgs stad behandlar personuppgifter längst ner på sidan.